direct to content

MaSS

stepping stones of maritime history

History

De Gouda werd in 1656 gebouwd.
Het linieschip had een lange staat van dienst o.a. tijdens de Engels-Nederlandse oorlogen.

Laatste missie
In oktober 1683 werd een vlooteskader onder het bevel van luitenant-admiraal Willem Bastiaensz Schepers uitgezonden naar de Sont om Zweden bij te staan tegen Denemarken. Denemarken werd bijgestaan door de Franse vloot. De Hollandse vloot kwam te laat en kon niets uitrichten.

Storm
De terugreis verliep voorspoedig tot vlak bij Texel. Een zware storm stak op die dagen aanhield (11-15 november). De schepen van Amsterdam en het Noorder kwartier waren nog buitengaats en kregen de volle laag.

Er gingen 8 grote schepen verloren: Woerden, Hollandia, Tijdverdrijf, Prins te Paard, Leeuwen, Gouda, Wapen van Monnickendam en West Friesland (De Jonge, III, p. 19, HM 1683, 250)

Het was eeen enorme ramp in materieel en mensenlevens. In totaal kost deze ramp aan circa 1200 mensen het leven.

De Gouda dreef zonder mast voor Texel. In 't Gat van Tessel gesoncken 's Lantst Schip Gouda, dat men meende Masteloos binnen te slepen, doch den Capiteyn met het Volck is mede geluckig gebergt. (Oprechte Haerlemsche courant 23-11-1683)

In totaal kost deze ramp aan circa 1200 mensen het leven, waarmee het tot de grootste rampen uit de Nederlandse geschiedenis behoort.

Description

Gebouwd: admiraliteitswerf Amsterdam, 1665
Bewapening: 72
Commandant: Schout bij nacht Sweers (1665)

MasterZyll van, Abraham Fedinand
People on board350
Length130 feet (39.6 m)
Width32 ¼ feet (9.8 m)

References

  • De Jonge, J.C. (1860).
    Geschiedenis van he Nederlandsche zeewezen III, p. 18.
    Haarlem Kruze.
Go to adjust periods of visible sites