direct naar artikel

MaSS

stapstenen van maritieme geschiedenis

Historie

Vergaan tijdens storm december 1683. De winter van 1683/84 staat te boek als 1 van de strengste winters uit de geschiedenis van West Europa.

Van dit schip verdronken 292 opvarenden, 58 worden gered.

Rijksmuseum Amsterdam

In augustus 1683 was een vlooteskader onder het bevel van luitenant-admiraal Willem Bastiaensz Schepers uitgezonden naar de Baltische Zee om Zweden bij te staan tegen Denemarken.Het eskader kon pas laat in oktober de Sont binnen varen. De Zweedse kjoniong was toen al weg en de Hollandse schepen moesten noodgedwongen weer vertrekken.

Op thuisreis werd het eskader op de Noordzee overvallen door een zware storm. Hierbij vergingen in de nacht van 15 november 1683 de volgende schepen: Woerden, Hollandia, Tijdverdrijf, Prins te Paard, Leeuwen,
Gouda, Westvriesland en het Wapen van Monnickendam.

In totaal kost deze ramp aan circa 1200 mensen het leven, waarmee het tot de grootste rampen uit de Nederlandse geschiedenis behoort. (wikipedia)

Beschrijving

Gebouwd: admiraliteit scheepstimmerwerf, 1667
Eigenaar: admiraliteit van Amsterdam
Bewapening: 68-70 (24, 18 p, 24 12 p, 22 4 pds)
Complement 270 crew, 70 soldiers (1672), 350 (1683)

Kapitein Jan de Witte en zijn zoon Michiel Witte de Ruyter waren onder de slachtoffers. Jan de Witte was schoonzoon van Michiel de Ruyter.

KapiteinWitte, Jan de,
Aantal opvarenden340
Lengte45,7 m (149,9 voet)
Breedte11,9 m (39 voet)

Referenties

Ten onder op 25 oktober

Wrakken van Flevoland

Burgzand Noord

13 Provinciën

Dutch Presence in Cuba