History
De Weert was in dienst van de KPM in Nederlands Indië. Ze kon uitwijken naar Brits Indië t.t.v. de Japanse inval in Ned. Indië. De Weert werd vervolgens door het Britse Ministry of War Transport in Brits Indië ingehuurd. Het schip was onbewapend.
Op reis van Mombassa (Kenia) naar Durban (SA) werd ze in Straat Mozambique, ten noord-oosten van Inhambane, door de Japanse onderzeeer I 18 met geschutvuur zwaar beschadigd. De zwaar beschadigde De Weert zonk op 3 juli 1942 in positie 25°12’ZB. en 35°26’OL.
73 van de 75 bemanningsleden en passagiers overleefden de ramp niet. Onder de slachtoffers waren ook 2 vrouwen en een baby. Deze ramp leidde ertoe dat de KPM weigerde nog schepen zonder voldoende bewapening op grote zeetrajecten te sturen.
KPM in WW II
In het interbellum groeide de KPM zodanig, dat de vloot van de KPM die van de RL en SMN voorbijstreefde en het zowel in aantal schepen als tonnage de grootste Nederlandse rederij werd. De Tweede Wereldoorlog maakte hier abrupt een einde aan, de KPM kwam zwaar gehavend uit de oorlog. Ze verloor 96 schepen waarbij ongeveer 1000 mensen om het leven kwamen. Een van de beruchtste scheepsrampen van de KPM was die van de De SS Imhoff.
Description
Gebouwd: Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw Fijenoord N.V., Rotterdam.
Master | Crone, G.J.B. |
---|---|
Length | 270.3 feet (82.4 m) |
Tonnage | 1805 ton |
References
- oorlogsbronnen.nl.
Scheepsramp De Weert. - Haersolte, J.W.J. van (ed).
Scheepsrampen in oorlogstijd, nr. 197. - Stichting Maritiem Historische Databank.
De Weert - ID 1629.