direct to content

MaSS

stepping stones of maritime history

History

De Hoop was het vlaggenschip van de eerste Nederlandse expeditie die als doel had om via de westelijke route door de straat van Magellaan Indië te bereiken. Men wilde ook de westkust van Zuid Amerika; Chili en Peru verkennen. En zo mogelijk Spaanse bezittingen daar aanvallen. De Britse Drake en Cavendish hadden eerder laten zien dat een dergelijke route mogelijk was en dat er veel buit te behalen viel onderweg.

De vloot bestond uit vijf schepen bemand met ca. 500 opvarenden. En stond onder het bevel van admiraal Jacques Mahu en vice-admiraal Simon de Cordes.

De vijf schepen met de oorspronkelijke schippers:

De Hoop met Jacques Mahu als admiraal;
De Liefde met Simon de Cordes, als vice-admiraal
Het Geloof met Gerrit van Beuningen
De Trouwe met Van Boekhout
De Blijde Boodschap met Sebald de Weer

In de straat Magellaan kwam daar nog De Postillon bij . Dit was oorspronkelijk de grote sloep /pinas van De Hoop.

Op 27 juni 1598 vertrok de vloot uit Rotterdam. De expeditie had te kampen met veel tegenslagen. Het oponthoud bij de kust van Afrika was veel langer dan gepland door tegenwind en ziekte. Er stierven veel bemanningsleden waaronder admiraal Mahu zelf. De vloot kon pas in januari 1599 de oversteek naar Zuid Amerika maken. Daar aangekomen koste het nog eens 4 maanden om via de straat van Magellaan in de Stille Oceaan te komen. De schepen waren elkaar toen al deels kwijt geraakt en de bemanning uitgeput. Het Geloof en De Hoop werden meteen na aankomst in de Stille Oceaan terug geblazen de Straat van Magellaan in. Het Geloof kwam de straat niet uit en besloot terug naar Nederland te varen.

De Trouw en de Blijde Boodschap voeren verder langs de kust van Zuid Amerika naar het noorden.

De Hoop was samen met de Liefde overgebleven. Ze besloten naar Japan te varen (november 1599). De Hoop raakte in een storm de Liefde kwijt (september 1600) en is in de Stille Oceaan vergaan. Zodoende kwam alleen de Liefde aan in Japan. Dat was het begin van een langdurige handelsrelatie.

Description

Type: galjoen, schip
Gebouwd:, Rotterdam 1597
Eigenaar: Rotterdamse Compagnie,
Tonnage: 50 last
Complement: 130
Kapitein: Jacob Huydekooper, admiraal schip: Jacques Mahu
bewapening: 34

References

  • Dirk J. Barreveld (2002).
    Route om de West Deel 2, De liefde's tragiek en triomf.

New in MaSS

Wrecks of Flevoland

Burgzand Noord

Dutch Presence in Cuba

World War II