direct to content

MaSS

stepping stones of maritime history

History

De Blijde Boodschap was onderdeel van de eerste Nederlandse expeditie die als doel had om via de westelijke route door de straat van Magellaan Indië te bereiken.

De Rotterdamse expeditie was uitgerust door de reders Pieter Verhagen en Johan van der Veeken uit Rotterdam. De vloot bestond uit vijf schepen bemand met ca. 500 opvarenden.

De vijf schepen met de oorspronkelijke schippers:

De Hoop met Jacques Mahu als admiraal;
De Liefde met Simon de Cordes, als vice-admiraal
Het Geloof met Gerrit van Beuningen
De Trouw met van Bockholt
De Blijde Boodschap met Sebald de Weert

In de straat Magellaan kwam daar nog De Postillon bij. Dit was oorspronkelijk de grote sloep van De Hoop.

Op 27 juni 1598 vertrok de vloot uit Rotterdam. De expeditie had te kampen met veel tegenslagen. Het oponthoud bij De Kaapverdische eilanden en de kust van Afrika duurde veel langer dan gepland door tegenwind en ziekte. Er stierven veel bemanningsleden waaronder admiraal Mahu zelf.

Simon de Cordes volgde Mahu op als admiraal en Gerrit van Beuningen werd benoemd tot viceadmiraal. Van Beuningen werd nu geplaatst op het vlaggenschip De Hoop waardoor De Weert bevelvoerder werd van Het Geloof en zijn tweede man Dirck Gerritsz Pomp* kapitein op de Blijde Boodschap.

Straat Magellaan

De vloot kon pas in januari 1599 de oversteek naar Zuid Amerika maken. Men kwam 7 april aan bij de ingang van de Straat Van Magellaan. Toen duurde het nog eens 4 maanden om de Stille Oceaan te bereiken (7 september 1599).

De Blijde Boodschap werd ver naar het zuiden gedreven door storm en tegen wind. Pas twee maanden later op 15 november kwam De Blijde Boodschap weer in beeld. Ze moest door gebrek aan proviand en gezonde matrozen de Chileense haven Valparaiso binnenlopen. Het schip werd in beslag genomen of verkocht hierover zijn de bronnen niet eensluidend.

De 18 nog levende bemanningsleden werden gevangen gezet. Drie kwamen er vrij in 1601. Dirck Gerritsz. Pomp en 5 anderen werden als gevaarlijk beschouwd en niet vrij gelaten. Na de slag bij Nieuwpoort in 1600 waar Prins Maurits veel belangrijke Spanjaarden gevangen had genomen werd een gevangenenruil overeengekomen. Via die regeling kwamen zes Nederlanders, waaronder Dirck Gerritsz., alsnog terug in Europa (1604). De rest bleef vrijwillig in Zuid Amerika.

Het enige schip dat terug in Holland kwam was Het Geloof die had de tocht halverwege in de straat van Magellaan moeten opgeven. Geen enkel schip van de expeditie had haar tocht (om de wereld) volbracht. Slechts een schip kwam in Indië aan namelijk De Trouw.

* Dirck Gerritsz Pomp was een kleurrijk figuur uit Enkhuizen. Hij was de eerste Nederlander die China en Japan had bezocht in Portugese dienst in 1584. Zijn beschrijvingen van China en Japan hadden grote invloed. Zijn bijnaam was dan ook Dirk China.

Description

Het schip heette oorspronkelijk 'Het vliegend Hert'

Gebouwd: in Zeeland Vlissingen, voor 1598
Bewapening: 19

Kapitein: Sebald de Weert topt de dood van admiraal Mahu (aug 1598).

MasterDirck Gerritsz. Pomp
People on board56
Tonnage300 ton (150 last)

References

Down on 14 April

New in MaSS

Wrecks of Flevoland

Burgzand Noord

Dutch Presence in Cuba