direct to content

MaSS

stepping stones of maritime history

History

De Zierikzee maakte twee reizen naar de Oost Indië. De eerste retoureis was voor de VOC kamer Zeeland. (vertrek; 3-4-1653 terug in Nederland; 26-6-1659). 
De tweede reis voor de VOC kamer Rotterdam. Vertrek uit Goeree 17-12-1659, aankomst Batavia; 2-7-1660. Het jacht bleef vervolgens dienst doen in Azië.

De Zierikzee werd in 1667 toegevoegd aan de vloot van Cornelis Speelman

die 24-11-1667 van Batavia vertrok naar Makassar. Doel was om Makassar te onderwerpen. De vloot bestond uit de schepen Breukelen, Brouwershaven, Doradus, Hoorn, Kaneelboom, Krab, Loenen, Nuissenburg, Onrust, Pimpel, Tholen, Veldhoen, Vlieland, Waterhoen, Zeehond en Zierikzee.¹

One wonders whether it isn’t this accident that is mentioned by Ince Amin, the Malay chronicler of the war: ‘A calamity befell the outrageous infidels / one of their ships, captained by an idiot / ran aground and had to be dragged off. / Said the Admiral, glaring / at the Dutch, Bugis and Soppengers, / “drag the ship [on shore] and we’ll turn her into a stockade” / – a shrewd move on the part of the Dutch dogs’ (Skinner, C. [ed.] 1963: Sya’ir Perang Mengkasar, the Rhymed Chronicle of the Makassar War. Verhandelingen van het Koninklijk Instituut … 40; Leiden: Nijhoff; stanzas 434-5).

Description

Gebouwd: werf te Middelburg, 1652
Tonnage: 200 last
armament: 36

Status

https://vocwreckssulawesi.wordpress.com/zierikzee/