direct to content

MaSS

stepping stones of maritime history

History

In de Spaanse Successieoorlog opereert De Zeven Provinciën in de gecombineerde Engels-Nederlandse vloot als vlaggenschip van schout-bij-nacht Philips van der Goes. In augustus en september 1702 betrokken bij een aanval op de Spaanse stad Cadiz. Die actie mislukte door tekorten en gebrek aan centrale leiding. De gecombineerde vloot aanvaarde op 1 oktober de terugtocht naar huis zonder iets noemenswaardigs voor elkaar te hebben gekregen.
Ter hoogte van Cabo Finisterre hoorde men dat de Spaans West-Indie vloot en een Frans eskader van 18 schepen in de baai Vigo beschutting had gezocht. Besloten werd de terugtocht af te breken en Vigo aan te vallen.

Vigo
 Op 23 oktober werd de aanval ingezet. 18 Franse linieschepen blokkeerden de haven achter een baricade in de vorm van een vlot en ketting. Het vlot werd doorbroken en fort en stelling te land ingenomen. Daarop brak de verdediging ter zee. De Fransen zetten hun schepen op het strand en staken de meeste in brand. Zo ging het Franse eskader en de Spaanse galjoenen verloren. (Jonge III 594)
De Zeven Provinciën kon dit bij het schip Bourbon (66 stukken) voorkomen. Het schip werd overmeesterd. En na afloop in triomf naar de Republiek meegevoerd.

Rijksmuseum,SK-A-1947

De slag bij Vigo, De Zeven Provinciën ligt rechts vooraan. (Anoniem schilderij uit ca. 1705)


Met de schrik vrij
Op 23 november 1702 kwam de Zeven Provinciën bij Goeree. Daar zou de loods aan boord komen om naar eindbestemming Hellevoetsluis te varen. De looods kwam niet opdagen en men was gedwongen door de sterke noordwesten wind om door te varen naar de Maasmonding. Daar liep het grote schip aan de grond. Na enig manouvreren kwam het weer los. Waarna, onder luid gejuich van de bemanning, verder naar Hellevoetsluis gevaren kon worden. Aan boord was predikant Petrus Zaunslifer die een dagboek bijhield.

Barcelona
In mei vertrok de Zeven Provinciën als vlaggenschip van schout-bij-nacht Paulus van der Dussen weer richting Spanje. Ze was betrokken bij het lange en moeizame beleg van Barcelona (24-8 tot 8-10-1705. Barcelona gaf zich eindelijk op 8 oktober over.

Terugreis
Op de terugreis naar het vaderland kwam ze in januari 1706 bij Porthmouth in een zware storm. In februari werd koers gezet naar Nederland. Het schip liep , ondanks de aanwezigheid van de loodsen, nu weer vast bij het binnenlopen van de haven. Dit keer kwam ze vast te zitten op de zandbank 'Hinder'.

"welk schip bij helder weer door grote onkunde, onachtzaamheid of onvoorzichtiogheid der loodsen schandelijk verzeild werd, op den Hindert, ruim een half uur buiten het vaarwater."(Jonge III, 685)

Nu kwam het schip niet meer los. Het grootste deel van equipage kon worden gered. Het overgebleven casco werd verkocht in juni 1706.

Description

Type: linieschip, drie dekker,
Gebouwd: 's lands werf, Rotterdam door Jacob van Leeuwen
Bewapening: 92 stukken

MasterBeekman, Cornelis
People on board525
Length169.9 feet (51.8 m)
Width45.9 feet (14 m)
Draft17.1 feet (5.2 m)

Status

Onlangs zijn er stukken hout boven water gekomen die qua bouwwijze en periode afkomstig zouden kunnen zijn van De Zeven Provinciën.

References

  • defensie.nl.
    Hr.Ms. De zeven provincien.
  • Glavimans.
    Beschrijving van Rotterdam, Bijlage: II Schepen op de admiraliteitswerf gebouwd.
  • Anselm van der Peet en Annette de Wit (2002).
    Schepen van Gewelt.
    Uitgeverij van Wijnen-Franeker.
  • De Jong, J.C. (1869).
    Geschiedenis van Het Nederlandsche Zeewezen.

Down on 21 December

New in MaSS

Wrecks of Flevoland

Burgzand Noord

13 Provinces