History
Te water gelaten op 10 mei 1899 en overgedragen op 23 juli van dat jaar aan de Neptune Steam Navigation Company uit Sunderland, Engeland, als de Ohio (4.006 Brt.). In 1903 werd elektrisch licht geïnstalleerd en in 1906 werden Furness Withy & Company de eigenaren toen zij de Neptune Line overnamen.
In maart 1909 verwierf de HAL een gedeelte van de Neptune Line en na overdracht werd het schip omgedoopt in Zaandijk. Ze begon haar eerste reis, van Rotterdam naar havens aan de noordoostkust van Amerika, op 31 juli 1909.
Eerste wereldoorlog
Op 11 maart 1916 voer het schip op een mijn nabij het lichtschip Kentish Rock, ten zuiden van Engeland. Het schip werd zwaar beschadigd de Theems op gesleept. Na het uitvoeren van noodreparaties in Gravesend vertrok het schip op 25 maart naar Rotterdam, begeleid door de sleepboot Roode Zee. Er waren twee maanden nodig om de schade te herstellen. (Hoogendijk, 99 - 106)
Falmouth konvooi, De aanval op de zeven schepen
Neutraal konvooi vernietigd
Ze vertrok op 22 februari 1917 van Falmouth in konvooi met zes andere Nederlandse schepen onder waarborg van de Duitse regering. Niettegenstaande deze waarborg werd het konvooi op 22 februari op de Atlantisch Oceaan ten westen van Bishop Rock door de Duitse onderzeeër U 21 onder commando van Otto Hersing tegengehouden.
Het konvooi bestond uit de schepen: Jacatra, Noorderdijk, Eemland, Gaasterland, Bandoeng, Zaandijk en de Menado.
De Duitsers hingen vervolgens bommen aan de zijden van het schip, die na het verlaten van het schip, in de avond van de 22e februari 1917 tot ontploffing werden gebracht. De Zaandijk bleef nog uren drijven en pas om 5.00 uur van de morgen van 23 februari 1917 zag men de lichten van het schip in de golven verdwijnen. Alle 39 opvarenden werden gered door de Britse patrouille-trawler HMS White Friars.
Falmouth konvooi, De aanval op de zeven schepen
In totaal zeven Nederlandse schepen werden op die dag tot zinken gebracht door dezelfde onderzeeboot, inclusief de "Noorderdyk"
Description
Gebouwd: Bartram & Sons, Sunderland (174)
Gebouwd uit staal met één dek. Kon getuigd worden als een schoener en had een boegspriet met boegbeeld.
Master | Anton Dekema |
---|---|
People on board | 43 |
Length | 422.6 feet (128.8 m) |
Width | 46.3 feet (14.1 m) |
Draft | 29.5 feet (9 m) |
Tonnage | 4189 ton |
References
- Zaandijk (1909).
- Holkema & Warendorf, Amsterdam (1930).
De Nederlandsche Koopvaardij in den Oorlogstijd. - Hodder & Stoughton (1917).
De aanval op de zeven schepen.
London, New York, Toronto.