direct naar artikel

MaSS

stapstenen van maritieme geschiedenis

Historie

De Westerbeek vertrekt voor haar 6e terugreis op 27-1-1642 uit Batavia. De lading bestaat bij vertrek uit peper van Bantam op Java en thee uit China. Ze vaart via de Peperkust (Malabar) in India en dan door naar Galle op Ceylon om daar koffie te laden. Ze komt 22 april aan in de Tafelbaai.

Op de rede liggen de Indiëvaarders. Het Kasteel van Woerden, de Weltevreden, Maarseveen, Strijen, Horstendaal, Oude Zijpe, Hogersmilde en ook Westerbeek. 11 mei vertrekken ze gezamenlijk naar Nederland.

Op de Atlantische oceaan raakt de Westerbeek gescheiden van de rest. De kapitein kiest voor de veiligere lange route Achterom via de westkust van Ierland om Schotland heen naar Holland. De Westerbeek raakt te ver naar het noorden en komt bij de Faroer eilanden in moeilijkheden. De masten breken. Op 2 september 1742 eindigt de reis van de Westerbeek op de klippen van het eiland Suðuroy het zuidelijkste van de Faeroër-eilanden.

10 man verdrinken en de overigen kunnen zicht redden. De lading en schip gaan verloren.

Beschrijving

Gebouwd: werf in Amsterdam , 1722

SchipperSchutte, Herman
Aantal opvarenden94
Tonnage650 ton (325 last)

Referenties

Ten onder op 25 oktober

Wrakken van Flevoland

Burgzand Noord

13 Provinciën

Dutch Presence in Cuba