direct naar artikel

MaSS

stapstenen van maritieme geschiedenis

Historie

Dienst en ondergang

SMS Mainz werd in de vaart gebracht als een van vier lichte kruisers van de Kolberg klasse op 23 januari 1909 en was gebouwd op de AG Vulcan werf in Stettin. Toen de Eerste Wereldoorlog uitbrak werd het schip uitgezonden om te patrouilleren bij Helgoland als onderdeel van de II Verkenningsgroep (II. Aufklärungsgruppe).

Bij de Tweede Slag bij Helgoland op 28 augustus 1914 werden de Duitse patrouilles aangevallen door een grote Britse overmacht en kregen ze verscheidene zware beschadigingen door artillerie en een torpedo die de Mainz onklaar maakte waardoor haar gezagvoerder het schip liet verlaten. 89 bemanningsleden kwamen om tijdens de slag en 348 man werden gered door de Britten voor het schip kapseisde en zonk.

A Remarkable Camera Record of the Sinking of the German Cruiser Mainz off Heligoland August 28th 1914. Source: Alexander Hammerton. The Great War: The Standard History of the All-Europe Conflict.

Wikimedia Commons

Een opmerkelijke foto van het zinken van de SMS Mainz, genomen vanaf een Brits schip. Bron: Hammerton 1914.

The German light cruiser SMS Mainz sinking at the battle of Heligoland bight on August 28 1914. Unknown, main editor of the book Major General C.O. Nordensvan. - Halftone print from Det stora världskriget vol. II, p. 339. Printed in Stockholm 1915.

Wikimedia Commons

De zinkende SMS Mainz. Bron: Nordensvan 1915.

Beschrijving

Klasse: Kollberg klasse kruiser.

Werf: AG Vulcan, Stettin.

Voortstuwing: 2 stoomturbines.

Wikimedia Commons

SMS Mainz.

KapiteinWilhelm Paschen
Aantal opvarenden437
Snelheid27 knopen ~ 50 km/u (31 mijl per uur)
Lengte130 m (426,5 voet)
Diepgang5,6 m (18,4 voet)
Grootste wijdte14 m (45,9 voet)
Deplacement4889 ton

Status

Het wrak ligt in de Duitse Exclusieve Economische Zone (EEZ). Doordat culturele zaken wettelijk gezien bij de afzonderlijke staten liggen ('Kulturhoheit der Länder'), rijkt de zeggenschap van de overheidsorganen die verantwoordelijk zijn voor erfgoedbeheer niet verder dan de grens van de territoriale wateren (12-mijls zone) en is erfgoedbescherming niet gereguleerd in de Duitse EEZ. Omdat militaire wrakken beschermd zijn onder internationaal recht en het eigendom van de oorspronkelijke staat blijven, is de Bondsrepubliek Duitsland de erfgenaam van de oorlogswrakken van de Keizerlijke Marine.

In de jaren 2011, 2015 en 2016 werden artefacten geborgen van het wrak door leden van een Nederlandse duikclub. Dit incident zorgde voor een strafrechtelijk onderzoek naar het schenden van een oorlogsgraf. Uiteindelijk gaven de duikers de artefacten terug, die nu ten toon gesteld worden in het Bundeswehr Museum voor militaire geschiedenis in Dresden.

Referenties

Ten onder op 25 oktober

Wrakken van Flevoland

Burgzand Noord

13 Provinciën

Dutch Presence in Cuba