direct naar artikel

MaSS

stapstenen van maritieme geschiedenis

Historie

De Petronella kwam in de vaart als de Trijntrje Fenna in 1854. Ze is drie maal verkocht. In 1863 verkocht met nieuwe naam Petronella.

De Petronella was op reis van Macassar naar Nederland. Volgens een telegram van Port Elizabeth, d.d. 16 juli 1878: met schoon dek en meer andere schade de Algoabaai binnengelopen. hebbende de 19e juni een zware storm doorgestaan.

Sedert is het in een hevige bui, zeer ongewoon voor de tijd van het jaar, van zijn ankers geslagen en wrak geworden. Het volk is gered.

Beschrijving

Type: 3 master bark

Gebouwd: Willem & Jan Hoogendijk & Co., Capelle aan den IJssel,

lang 36 el 40 duim, wijd 7 el 32 duim, hol 4 el 94 duim, en alzo groot 585 tonnen

Eigenaar 1: partenrederij, Rotterdam
Eigenaar 2: Partenrederij onder boekhouderschap Arend Kuyper van Harpen en Egberts Sanders Amsterdam (1863-69)
Eigenaar 3: R.F.P. Victor, Amsterdam

KapiteinW De Jong
Lengte36,4 m (119,4 voet)
Breedte7,3 m (24 voet)
Tonnage585 ton

Referenties

  • SAHRA Database.
  • Lesa la Grange, Martijn Manders, Briege Williams, John Gribble and Leon Derksen (2024).
    Dutch Shipwrecks in South African Waters: A Brief History of Sites, Stores and Archives [Unpublished].
  • marhisdata id 14783.
  • Willem Hendrik Eickelberg.
    Study of the Dutch Barque.

Ten onder op 25 oktober

Wrakken van Flevoland

Burgzand Noord

13 Provinciën

Dutch Presence in Cuba