Historie
Het ijzeren schroefstoomschip Hollander (Otis Tarda v.a. 1915), werd gebouwd voor de vaart op Bordeaux. (NRC 24-02-84)
Op 17- febr 1910 strandde De Hollande tijdens dichte mist in de monding van de rivier de Gironde. Bij hoog water kon het schip op eigen kracht weer loskomen. Het liep daarbij flinke schade aan dek op door de overslaande golven, waarbij het roer bovendien was weggeslagen.
Laatste reis
Op reis van Rotterdam naar Goole met stukgoed is de OTIS TARDA op 21 juni 1916 op 11 mijl ten zuidoosten van het lichtschip Newarp op een door de Duitse onderzeeboot UC 6 gelegde mijn gelopen en verloren gegaan. De gehele bemanning werd gered en opgenomen door het stoomschip Gelderland van de S.M. Nederlandsche Lloyd.
Delpher.nl
Beschrijving
Gebouwd: Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, Rotterdam, NL
Eigenaar 1: Firma Smith & Co, Rotterdam (1884-1908)
Eigenaar 2: N.V. Scheepvaart-Maatschappij v/h Smith & Co. (1908-1915)
Eigenaar 3: N.V. Hudig & Pieters' Algemeene Scheepvaart-Maatschappij, Rotterdam, NL (1915-1916)
Motor Type: Steam, Compound
Kapitein | Karssies, A. |
---|---|
Vermogen | 320 pk |
Snelheid | 8 knopen ~ 15 km/u (9 mijl per uur) |
Lengte | 61,3 m (201,1 voet) |
Breedte | 8,5 m (27,9 voet) |
Diepgang | 4,8 m (15,7 voet) |
Tonnage | 759 ton |
Referenties
- Stichting Maritiem Historische Databank.
ID 2872. - wrecksite.eu.