direct naar artikel

MaSS

stapstenen van maritieme geschiedenis

Historie

Het ijzeren schroefstoomschip Hollander (Otis Tarda v.a. 1915), werd gebouwd voor de vaart op Bordeaux. (NRC 24-02-84)

Op 17- febr 1910 strandde De Hollande tijdens dichte mist in de monding van de rivier de Gironde. Bij hoog water kon het schip op eigen kracht weer loskomen. Het liep daarbij flinke schade aan dek op door de overslaande golven, waarbij het roer bovendien was weggeslagen.

Laatste reis
Op reis van Rotterdam naar Goole met stukgoed is de OTIS TARDA op 21 juni 1916 op 11 mijl ten zuidoosten van het lichtschip Newarp op een door de Duitse onderzeeboot UC 6 gelegde mijn gelopen en verloren gegaan. De gehele bemanning werd gered en opgenomen door het stoomschip Gelderland van de S.M. Nederlandsche Lloyd.

Delpher.nl

Rotterdamse Nieuwsblad 26-6-1916

Beschrijving

Gebouwd: Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, Rotterdam, NL

Eigenaar 1: Firma Smith & Co, Rotterdam (1884-1908)
Eigenaar 2: N.V. Scheepvaart-Maatschappij v/h Smith & Co. (1908-1915)
Eigenaar 3: N.V. Hudig & Pieters' Algemeene Scheepvaart-Maatschappij, Rotterdam, NL (1915-1916)

Motor Type: Steam, Compound

KapiteinKarssies, A.
Vermogen320 pk
Snelheid8 knopen ~ 15 km/u (9 mijl per uur)
Lengte61,3 m (201,1 voet)
Breedte8,5 m (27,9 voet)
Diepgang4,8 m (15,7 voet)
Tonnage759 ton

Referenties

Ten onder op 25 oktober

Wrakken van Flevoland

Burgzand Noord

13 Provinciën

Dutch Presence in Cuba