direct naar artikel

MaSS

stapstenen van maritieme geschiedenis

Historie

In 1656 besloten de Heren XVII (VOC management) om twee grote fluitschepen - Ooievaar en Venenburg -  te bouwen, om zoveel mogelijk peper te kunnen vervoeren naar Nederland. De Ooievaar vertrok op 24 dec 1656 uit Wielingen voor haar eerste uitreis naar Azië. De Ooievaar maakte twee succesvolle retourreizen. Ze vertrok voor haar derde reis op 29 april 1666 vanuit Texel.

NA

Bekijk de kaart op groot formaat

Ooievaar vergaat
De Ooievaar was op 25 juli 1668 gearriveerd vanuit Batavia op de rede van Pipeley (Subarnareka rivier monding) in Bengalen. Drie dagen later stak een storm op. De ankerkabels braken en De Ooievaar werd de Hoogly opgedreven. Het lukte door de hoge zee om zonder kleerscheuren over een aantal zandbanken te komen. Toen het eiland Sagar in zicht kwam, werd het snel ondieper en liep De Ooievaar op de Hooge Zandbank vast en verging.*

* Bijdrage Menno Leenstra, transcriptie NA 1.04.02 (VOC) 1268

Beschrijving

Gebouwd: werf te Middelburg, 1656
Afmeting: De afmetingen van de Ooievaar (Van Dam 1.1, 63, 485) wijken iets af van het officiële charter. (Van Dam 1.1,63 497)

Laadvermogen
De lastmaat is bij de VOC zelden eenduidig. Voor de fluit Ooievaar zijn de volgende lastmaten in de VOC administratie te vinden.

last bron jaar
100 egalisatie timmering 1656,1657,1663
140 egalisatie van de equipage 1666
280 Navale macht 1659
325 Navale macht 1667
340 Navale macht 1663
Lengte42,7 m (140,1 voet)
Breedte9,8 m (32,2 voet)

Referenties

Ten onder op 25 oktober

Wrakken van Flevoland

Burgzand Noord

13 Provinciën

Dutch Presence in Cuba