History
Het stoomschip 'Ombilin' was gebouwd voor kolenvervoer, maar was tevens geschikt voor het transporteren van andere stortgoederen en zelfs stukgoed. Het schip werd in 1916 toegevoegd aan de vloot van de KPM. Het ss Ombilin had een beperkte faciliteit voor passagiers.
Op 7 december 1941 lag het ss Ombilin in Singapore met een lading rijst uit Tegal (Java). Diezelfde nacht werd Singapore door Japanse vliegtuigen gebombardeerd, maar de Ombilin bleef ongedeerd en kon Singapore verlaten.
Na vele omzwervingen kwam het schip op 10 april 1942 behouden aan in Portland, Maine. Daarna vertrok het schip naar Canada waar ze werd gecharterd door de Dominium Coal Company. Tot oktober 1942 bracht de Ombilin kolen van Sydney in Nova Scotia naar Montreal en andere Canadese steden.
Op 8 november vertrok de Ombilin als onderdeel van een konvooi, naar Trinidad (Caraïbisch zee) om bij te laden. Op 5 december vertrok de Ombilin in konvooiverband met achttien schepen uit Trinidad met bestemming Kaapstad, Zuid-Afrika. Het konvooi werd twee dagen later echter om middernacht al ontbonden omdat de schepen teveel verschillende bestemmingen hadden.
Laatste reis
Het ss Ombilin bevond zich op 7 december 1942 op ongeveer 350 mijl van de Zuid-Amerikaanse kust. Op 12 december 1942 op de Atlantische Oceaan, ten NW van de Braziliaanse provincie Cearà, werd de Ombilin getorpedeerd door de Italiaanse onderzeeboot Enrico Tazzoli. Het was kapitein Ellens snel duidelijk dat zijn schip niet meer te redden was.
Alle bemanningsleden waren veilig van boord gekomen en zaten verdeeld over drie reddingsboten en een vlot.
Op dat moment, slechts twaalf minuten na de torpedo-inslag, verdween het stoomschip Ombilin in de golven. De reddingsboten kwamen onafhankelijk van elkaar veilig en in vrijheid aan land (Brazilië, Frans Guyana).
Gevangenschap
Het lot van kapitein Ellens en hoofdwerktuigkundige Geenenmans kon de KPM pas na de oorlog vernemen. Als gevangenen aan boord van de Enrico Tazzoli werden zij goed behandeld.
In 1943 kwamen ze in Italië terecht in een interneringskamp in de havenplaats La Spezia, bij Genua in Noord-Italië, Nadat Italië de wapenstilstand had getekend. werden de twee gevangenen door de Duitsers samen met honderden andere geallieerde koopvaardijers, terecht in een kamp bij Hamburg. Het duurde tot 28 april 1945 voordat zij daar door Britse troepen werden bevrijd.
Description
Gebouwd; Nederlandsche Dok en Scheepsbouw Maatschappij (NDSM) te Amsterdam/ 1914-1916
| Master | Ellens |
|---|---|
| People on board | 79 |
| Speed | 10 knots ~ 12 mph (19 km/h) |
| Length | 420 ¼ feet (128.1 m) |
| Width | 54 ¼ feet (16.5 m) |
| Draft | 24 ¼ feet (7.4 m) |
| Tonnage | 5658 ton |
References
- marhisdata.nl.
schip ID 4861. - Peter Kimenai.
Odyssee en ondergang van de Ombilin. - Uboat.net.
Ombilin6.