History
Het Duitse vrachtschip Cassel werd op 10 mei 1940 in de haven van Surabaja in beslag genomen door de Ned. Indische regering. Ze werd hernoemd in Mendanau en deed later dienst voor de Brits Indische overheid.
Op weg van New York naar Alexandrië via Kaapstad, met oorlogsmaterieel werd de Mendanau op 9 augustus 1942 ter hoogte van Liberia door de Duitse U 752 getorpedeerd en tot zinken gebracht.
Behalve een als lading meegevoerde motorboot waren er 7 vlotten drijvende gebleven.Hierop hadden zich zo'n 35 lascaren kunnen redden.* De motorboot had 16 Europeanen aan boord waaronder de kapitein. Besloten werd dat de motorboot naar de kust zou varen om hulp in te roepen.
Het duurde 5 dagen voor de motorboot de kust bereikt in Liberia. Daar hoorde men dat een dag eerder op 14 augustus nog vlotten op zee waren waargenomen door vliegtuigen. Op 18 augustus werd opnieuw gezocht op ongeveer dezelfde positie. Er werden geen vlotten of overlevenden meer aangetroffen. De mannen op de vlotten zijn allen verdronken. Er kwamen bij de ramp 69 opvarenden om. (namenlijst in Scheepsrampen p 106 en Uboat.net)
Drie bemanningsleden waren al eerder aan boord van de U 752 genomen en vervolgens op 4 september 1942 in La Pallice (F) aan land gebracht. Ze werden als krijgsgevangenen naar het Milag-Nord kamp bij Bremen overgebracht. Alwaar ze tot het einde van de oorlog verbleven.
* Lascaren: zo werden Inheemsen genoemd die in dienst waren van het Brits Indiase leger en marine.
Description
Eigenaar 1: Deutsch-Australische Dampfschiffs-Gesellschaft A.G., Hamburg, (1922-1927)
Eigenaar 2: Hamburg-Amerikanische Packetfahrt A.G., Hamburg, Germany (1927-1940)
Eigenaar 3: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam,
Master | Jonker S.A. |
---|---|
People on board | 85 |
Tonnage | 6047 ton |
References
- Uboat.net.
Mendanau. - Haersolte, J.W.J. van (ed) (1947).
Scheepsrampen in oorlogstijd, nr. 210.