direct to content

MaSS

stepping stones of maritime history

History

De Dordrecht maakte deel uit van de vloot die op 28 oktober 1628 uit Texel vertrok. De vloot bestond uit de schepen De Batavia, Buren, Dordrecht,
's-Gravenhage. De fluit Assendelft en de jachten Klein David en Sardam.

 Ruzie
Aan boord van de Dordrecht lag de kiem van de gebeurtenissen die later zouden leidden tot de tragedie met de Batavia. Tijdens een eerdere reis kregen de opperkoopman Francisco Pelsaert en schipper Adriaan Jacobsz. enorme ruzie. Dit was beslissend voor het lot van de 'Batavia'.

Op 30 april 1630 op haar retour reis ontstond er brand aan boord van De Dordrecht. Dit gebeurde op volle zee ter hoogte van Sierra Leone. De Dordrecht is met volle lading ten onder gegaan. Het vuur was niet meer te stoppen toen het de vele vaatjes brandewijn in het ruim bereikte. De bemanning werd gered maar de lading ging verloren. Het directe gevolg van deze ramp was dat er geen sterke drank meer werd meegegeven op VOC schepen. Dit verbond hield maar tijdelijk stand in 1640 werd het weer opgeheven.

Description

Gebouwd: Amsterdam, 1618

MasterKornelisz., Pauwel
Tonnage600 ton (300 last)

References

  • DAS 5203.5.
  • Roeper V.D. (2002).
    De schipbreuk van de Batavia, Deel XCII.
    Van Linschooten Vereeniging.

Down on 1 August

New in MaSS

Wrecks of Flevoland

Burgzand Noord

Dutch Presence in Cuba