direct naar artikel

MaSS

stapstenen van maritieme geschiedenis

Historie

Er werd in september 1653 een vloot eskader onder vice admiraal Witte de With samengesteld. Deze werd uitgezonden om de koopvaardijvloot naar huis te escorteren die door de oorlog met Engeland niet via het Engelse Kanaal maar achterom (ten westen van Ierland en tussen de Shetland eilanden) in de Noord Zee aankwamen. Op 21 oktober waren er 400 koopvaarders (Oost Indiëvaarders Oostvaarders en Noordvaerders) en ’s Lands vloot van de With 84 verzameld bij Flekkerö Noorwegen. 3 november kwam men behouden bij Texel aan. De oorlogsvloot moest buitengaats vlak bij de kust blijven om nieuwe voorraden in te kunnen nemen. De With was geen voorstander om zijn vloot dicht onder de kust te laten ankeren en zo bloot te stellen aan de gevaren van de herfststormen.

Storm
De With besloot niet te dicht onder de kust te blijven omdat hij dit te gevaarlijk achtte in dit jaargetijde. En inderdaad in de nacht van 8 november brak een storm uit die pas 11 november wat bedaarde. Vele schepen verloren masten en roer. W.o. ook de Witte’s schip huis van Swieten. De With meldde 13 schepen van oorlog als gestrand of verloren waar onder 1 bevoorrading schip (een fluit) en een Oost-Indiëvaarder.

Het was een grote ramp. Totaal aantal slachtoffers 1300 a1400 doden. De vloot had minsten 9 schepen verloren en de meeste anderen waren zwaar beschadigd.

Beschrijving

Eigenaar: Middelburg directoraat
Bewapening, 37

KapiteinTiebij, Cornelis

Status

De Luipaard is gestrand 10 november 1653.

Referenties

  • Walter Breeman van der Hagen, hertaling Doedens, A. (2008).
    Witte Cornelisz. de With.
    Franeker,van Wijnen.
  • Bender, J.A, (2014).
    Dutch Warships in the age of sail p. 85.

Ten onder op 25 oktober

Wrakken van Flevoland

Burgzand Noord

13 Provinciën

Dutch Presence in Cuba