History
De Lauwerszee voer tot 17 mei 1940 als kustbewakingsschip BV 39 voor de Koninklijke marine. Ze was bij uitbreken van de oorlog vanuit Vlissingen naar Engeland uitgeweken.
De sleepboot Lauwerzee vertrok op 3 oktober 1940 van Falmouth met het Engelse kabelschip "Lady of Isles". Na ongeveer een uur buitengaats te zijn geweest, hoorde men aan boord van de Lauwerzee een zware ontploffing en zag men de "Lady of the Isles" in stukken vliegen en enige minuten daarna zinken.
De sleeptros werd ingehaald en de "Lauwerzee" kreeg orders koers te zetten naar Plymouth. Even voordat koers gezet was, werd een zware ontploffing op het voorschip waargenomen. Voormast en schoorsteen vlogen over boord, terwijl de sleepboot zware slagzij begon te maken.
De matroos Arie Visser, de enige overlevende, kwam, nadat hij in de diepte was meegezogen, weer boven en na enige tijd werd hij opgepikt door een reddingboot van de "Surprise", waarmee de Lauwerzee in konvooi had gevaren.
Description
Gebouwd: J. & K. Smit's Scheepswerven N.V., Kinderdijk
Eigenaar: L. Smit & Co.'s Sleepdienst N.V., Rotterdam
Dimensies: 35.76 x 7.04 x 4.10 Meters
Tonnage: 262
Complement: 13, 12 kwamen om
Master | G. S. Weltevrede |
---|---|
People on board | 13 |
Status
Omgekomen bemanningsleden:
G. S. Weltevrede gezagvoerder
J. Breederveld stoker
J. Berkhout stuurman
C. M. de Vreede stoker
T. J. Mellema 1e machinist
K. Oosterlee tremmer
P. van 't Hof 2e machinist
G. v.d. Star lichtmatroos
A.Jol matroos
D. Jenkins stoker (Eng.)
A. Wijgerse kok
J. Watson stoker (Eng.)