direct to content

MaSS

stepping stones of maritime history

Map List

History

Het schip was genoemd naar Johan Maurits van Nassau-Siegen gouverneur-generaal van Nederlands-Brazilië (1636-1644). 

De Johan Maurits was gebouwd om dienst te doen in de Nederlandse Antillen.

De Johan Maurits van Nassau tijdens WW II

Tijdens de Duitse aanval op Nederland in 1940, lag de Johan Maurits op de rede van Vlissingen. Tijdens de eerste dag van de Duitse aanval, op 10 mei, wist het schip een van de Duitse vliegtuigen die mijnen legde bij Vlissingen neer te schieten. In de namiddag van 10 mei kreeg het schip orders om op te stomen naar Hoek van Holland. Kort na de aankomst in Hoek van Holland werd deze order herroepen en moest het schip terug naar Vlissingen, maar omdat de schroef van het schip bij het uitvaren van de haven verstrikt raakte in het anker van een boei werd de nacht doorgebracht in de haven van Hoek van Holland. De dag erna kreeg het schip de opdracht op te stomen naar Den Helder. Op 13 mei werd het schip door een Duits Heinkel-vliegtuig aangevallen, waarbij het geen schade opliep.

Aangekomen op de rede van Den Helder kreeg het schip de opdracht op te stomen naar de Texelstroom om vanaf daar de kop van de Afsluitdijk onder vuur te nemen. Op 14 mei werd door de Johan Maurits de Duitse batterij bij Kornwerderzand onder vuur genomen, waarbij 98 schoten zijn afgevuurd. Later die dag ging het schip verloren bij een luchtaanval bij Callantsoog terwijl het schip probeerde uit te wijken naar het Verenigd Koninkrijk. Hierbij kwamen 17 bemanningsleden om.

Description

Type: kanonneerboot

In dienst gesteld: 5 april 1933
Uit dienst gesteld 14 mei 1940]

Waterverplaatsing: 1.537 ton
Afmetingen 78,7 x 11,6 x 3,8 m
Bemanning 124
Machinevermogen: 2.100 pk
Snelheid: 15 knopen

Bewapening: 3 x 15 cm kanon, 2 x 40 mm kanon
                           4 x 12,7 mm mitrailleur

East Indiaman

Roman structures

WW II