direct to content

MaSS

stepping stones of maritime history

Map List

History

Het schip was vernoemd naar de vermaarde loods en mensenredder Frans Naerebout (Veere 1748 - Goes 1818). Bij de kustwacht vaart sinds 1989 weer een ‘Frans Naerebout’.

Gemobiliseerd 1914
In 1914 werd de Frans Naerebout gemobiliseerd om dienst te doen als hulpmijnenlegger-hulpmijnenvisser. De normale bemanning van elf koppen werd voor dit doel aangevuld tot 19.

Op 2 mei 1918, een zonnige dag met een matige wind uit het oost-noord-oosten, voer het schip bij het Stortemelk, het zeegat tussen Vlieland en Terschelling.

Daar was op 30 maart de torpedoboot Hr.Ms. G 11 al op een mijn gevaren. Het zeegat moest dus schoongeveegd te worden. Terwijl de Frans Naerebout daar mee bezig was ging het mis. Rond twee uur in de middag liep het schip zelf op een mijn en zonk binnen twee minuten. Negen bemanningsleden, waaronder de commandant J. Gayaard, werden gered. De transportboot ‘Amsterdam’ en de mijnenveger ‘Lutine’ pikten de slachtoffers uit zee. Sommigen waren toen al dood. Een aantal bemanningsleden spoelde later aan op het strand van Vlieland.

Description

Type:  een stoomloodstransportvaartuig. Het schip was in 1902 gebouwd bij de Koninklijke Maatschappij De Schelde te Vlissingen.

Afmetingen: 33 x 6,5 m

Tonnage: 232

Complement: 19
Commandant: J. Gayaard

Slachtoffers: 10

References

Burgzand Noord

Sunken Treasures

Quarantine

Dutch Presence in Cuban Waters

New in MaSS