History
De Hollandia werd in de jaren 1618/19 gebouwd op de Amsterdamse werf van de VOC. Tijdens de tweede thuisreis van het schip in 1625 leed het grote schade aan de tuigage in een zware storm. Onder leiding van schipper Willem Bontekoe werd die in de St. Lucie-baai op Madagaskar zo goed mogelijk hersteld. De romp van het schip was kennelijk zodanig dat het schip nog zes uitreizen naar Azië kon maken. Na de achtste uitreis werd het ingezet op de intra-Aziatische routes [Parthesius p.67]

Op 24 december 1642 vertrok de Hollandia met “172 Nederlantse coppen daeronder 65 soldaten ende noch 80 slaven” en een grote hoeveelheid proviand van Batavia naar Ambon. Drie dagen na vertrek strandde het schip “door onvoorsichticheyt op te vuylen bynoorden het eylant Lubocq”. Het merendeel van de opvarenden kwam om, een klein aantal en 21 stukken geschut werd door Javanen uit de plaats Jappara geborgen. Opperstuurman Jacob Livense overleed daar.
Laadvermogen, lasten van de Hollandia
De waarde van 550 last komt uit een opsomming van de schepen die deelnamen aan Coen’s beruchte strafexpeditie naar Banda [NA 1.04.02 (VOC) 1076, 122 (scan 245)].
Description

People on board | 252 |
---|---|
Tonnage | 1100 ton (550 last) |
References
- NL-HaNA_1.04.02_1142_0027.
- DAS 0528.8.
- Roeper (ed.) (1996).
Journael ofte gedenkwaardige beschrijving van de oostindische reise van Willem Ysbrandtsz. Bontekoe van Hoorn. - NA 1.04.02 (VOC) 666 [20-05-1643] (Scan 114).
- Parthesius, R (2010).
Dutch ships in tropical waters.
pp 60 e.v.