History
De Galias werd in 1614 in Hoorn gebouwd. Ze stond op de lijst voor 180 last (lijst van Timmering). Eind 1614 vertrok de Galias uit Texel naar Azië. De Galias kwam op 30 april 1616 in Ternate aan.
Prototype
De Galias (Galliasse) was een prototype van 140 x 24 x 12 (5,8:1). De bruikbaarheid zou in het Aziatische wateren getest worden. J..P Coen doet hiervan verslag (oktober 1616):
Het schip de Galliasse, daervan de heeren advys vereischen, is, soo wy hebben verstaen, uuttermaten seer besej'lt ende seer gemack in zee geweest, soodat het consequentelijcken dienstiger dan andere in 't lant wesen sal. Op de vo}age is daeraen achter de mast een boevenett gemaect ende voor een rooster, waermede vrijwat van haer zejlagie hebben verlooren. (Colenbrander 203)
De Galias maakte deel uit van de VOC vloot onder bevel van Cornelis Reijersz. die naar China voer om handelsbetrekkingen te forceren.(Colenbrander 714)
Men wilde Macau op de Portugezen veroveren om daarna goedschiks of kwaadschiks de Chinezen tot handel te bewegen. De vloot vertrok in april 1622.
Rijksmuseum Amsterdam
Een fluit, een galjoot en een spiegel schip (Reinier Nooms)
Uiteindelijk was De Galias in augustus 1623 'gesleten', zoals dat heette. Het schip werd op de Pescadores gesloopt en de resten waarschijnlijk afgezonken.
Aanval op Macau 24 juni 1622
Op 24 juni werd de aanval op Macau ingezet. Voor de landing had een beschieting plaats op de stad. O.a. door De Galiasse. (Bontekoe) De troepen werden volgens plan aan land gezet maar liepen vast op de hardnekkige tegenstand van de Portugezen. De aanval mislukte deerlijk en de Hollanders werden teruggeslagen. Deze slag was de grootste overwinning van de Portugezen op de Hollanders in het Verre Oosten. In 1871 werd er een monument ter ere van de overwinning opgericht en tot 1999 was 24 juni voor de inwoners van Macau een vrije dag.
Pescadores
Vervolgens probeerde Reijersz. vaste voet te krijgen op het eiland Pehu. Er werd een fort gebouwd met dwangarbeiders. De Galias maakte verschillende tochten om Chinese jonken te veroveren die handel dreven met o.a. Manilla. Daarnaast werden plaatsen op het vaste land aangevallen.
-------------------------------------------------------
* Eskader Reijersz. Muiden, de Hoop, De Beer, De Groningen, De Bul (eng), De Haan, Groningen Galias, De Hoop, De Trouw, Pallicatte, Sint Nicolaes, Sint. Cruys
Description
Skipper | Floris Doede |
---|---|
People on board | 91 |
Length | 140.1 feet (42.7 m) |
Width | 24 feet (7.3 m) |
Tonnage | 220 ton (110 last) |
References
- Colenbrander HT (1919).
NA_1.04.02_100_0174.
Koninklijk Instituut voor de Taal-, Land- en Volkenkunde van Nederlandsch Indië. - Monument Dutch Fort.
- Colenbrander H.T.
Jan PieJan Pietersz. Coen, bescheiden omternt zijn bedrijf in Indië.