direct naar artikel

MaSS

stapstenen van maritieme geschiedenis

Historie

De Fortuin vertrok op 27 september 1723 op haar eerste reis van Texel naar Azië. Zij vervoerde f 200.000 aan zilveren staven en munten. De Fortuin voer in gezelschap van Doornik, Hogenes, Anna Maria en ‘s Graveland naar Batavia.

Vermist
Op 2 en 4 januari 1724 kwamen de schepen Fortuin, Doornik, Hogenes, Anna Maria en ‘s Graveland in de Tafelbaai bij Kaapstad aan. Enkele dagen later, op 17 januari 1724, vertrokken de Fortuin, Doornik, Hogenes en Anna Maria gezamenlijk van de Kaap. De schepen moeten elkaar onderweg zijn kwijt geraakt, want de Anna Maria kwam al op 1 april aan in Batavia, de Doornik op 16 april en de Hogenes op de 21e van die maand. Kort daarna arriveerde ook de ‘s Graveland die op 3 februari van de Kaap was vertrokken. De Fortuin daarentegen kwam nooit aan. Tot nu toe zijn daarover geen gegevens gevonden. In Batavia werd op 1 mei besloten het fregat De Windhond op onderzoek uit te sturen naar de Coos-eilanden.

Locatie
De Windhond kwam op 27 juli terug in Batavia na een zoektocht die niets had opgeleverd. Ook het eiland Moni (Christmas Island), waar men naar wrakstukken of schipbreukelingen had moeten zoeken, kon men niet vinden.

Historisch onderzoek
Uit archief stukken (Pablo Boorsma ) blijkt dat de schipper van De 's Graveland in april 1724 wrakstukken had zien drijven ter hoogte van de Cocos-eilanden. Later is aangenomen dat dit van de vermiste Fortuin moest zijn geweest.
In Britse en Franse contemporaine bronnen wordt gemeld dat een Nederlands schip voor anker lag bij Christmas Island (Moni in VOC Nederlands) en 's nachts aan land liep.

WB

Laatste deel van de route van De Fortuin naar Batavia.


Duikexpeditie
In 2015 en 2016 heeft een archeologisch duikteam van Australische en Nederland onderzoekers research gedaan naar de vermeende locaties bij Christmas Island en de Cocos Keeling Eilanden. Er werd echter niets van
De Fortuin gevonden.* 

Een zeldzame VOC kaart
Een belangrijke vellum handschriftkaart van de Nederlandse Oost-Indische Compagnie is de VOC-kaart van de Indische Oceaan, gemaakt door Abraham Anias (1694-1750), officieel examinator van de stuurlieden en kaartenmaker van de VOC-Kamer Zeeland. 
De kaart van de Indische Oceaan diende niet alleen voor de overtocht naar Sunda Strait, maar ook voor de reis naar Ceylon. Ongeveer 700 mijl ten oosten van de Kaap veranderde de koers naar het noorden, zoals op deze kaart te zien is aan een uitgezet spoor waarvan helaas alleen het nummer 14 ontcijferd kan worden. (De sporen werden in potlood getekend en later gewist).

 . D.VOC vellum chart by Abraham Anias

VOC vellum kaart van Abraham Anias. klik hier voor details

Beschrijving

Gebouwd: tussen september 1722 en begin 1723 onder leiding van de Amsterdamse baas scheepstimmerman Jan Pool.
Bewapening: 36 kanonnen en acht draaibare kanonnen

Noord Nieuwland at the cape (ca. 1760)
Noord Nieuwland bij de kaap (ca. 1760).

SchipperPieter Westrik
Aantal opvarenden225
Lengte44,2 m (145 voet)
Tonnage800 ton (400 last)

Status

In 2015 en 2016 heeft een team van Australische scheepsarcheologen en een student uit Indonesië en Nederland onderzoek gedaan naar de voorgestelde locaties in de archieven van Christmas Island en de Cocos Keeling Eilanden.

Referenties

Ten onder op 25 oktober

Wrakken van Flevoland

Burgzand Noord

13 Provinciën

Dutch Presence in Cuba