direct to content

MaSS

stepping stones of maritime history

History

De Douglas C-47A/R4D 'Dakota' met registratienummer 079 was in 1960 als één van vier toestellen overgenomen van de Koninklijke Luchtmacht om tot aan de levering van nieuwe P2V-7B Lockheed Neptune patrouillevliegtuigen, dienst te doen in Nederlands Nieuw Guinea.

De 079 werd op 2 januari 1961 ingezet voor een nachtelijke trainingsmissie in het afwerpen van parachutefakkels nabij het Marine Vliegkamp (MVK) Biak.

Het toestel was niet uitgerust met een speciale afwerpinstallatie voor parachutefakkels. De fakkels werden daarom met de hand uit de laaddeur van de Dakota geworpen.

Onder bevel van LTZ2OC-vlieger Bernard (Benno) Smits vertrok het toestel om 18.37 uur van het MVK Biak. Na drie oefen start en landingen werd doorgegeven dat met het afwerpen van de fakkels zou worden begonnen en draaide het toestel naar zee. In het afwerpen van de eerste serie fakkels moet na vier fakkels iets mis gegaan zijn met de vijfde fakkel en ontstond brand aan boord van de Dakota.

Even leek het alsof het toestel op MVK BIak een noodlanding zou gaan maken, het draaide echter scherp naar zee en daalde sterk. Om 20.17 uur stortte het in zee en explodeerde de brandstof.

Alle bemanningsleden kwamen om. Drie van de vijf man aan boord zijn bij de zoekactie na het ongeluk teruggevonden. Zij kregen een begrafenis op Biak en zijn in 1974 overgebracht naar het ereveld Kembang Kuning in Surabaya.

Bemanning:

  •  B. Smits, Luitenant ter zee vlieger der tweede klasse oudste categorie, 1e vlieger tevens vliegtuigcommandant;

  • R. Mulder, Sergeant-vlieger, 2e vlieger (vermist);

  • G.H. Bontius, Sergeant vliegtuigmaker-algemeen,1e boordwerktuigkundige (bwtk) tevens loadmaster;

  • M.H. van de Wiel, Korporaal vliegtuigmaker-konstabel, vliegtuigboordkonstabel (vbk) vliegtuigmitrailleurschutter (vms);

  • G.F.G. Immers, Korporaal vliegtuigmaker-vliegtuigmonteur, 2e boordwerktuigkundige (bwtk) (vermist);

Rond het ongeluk met de 079 ontstond een controverse over de toedracht van het ongeluk, de aanleiding daartoe en de verantwoordelijkheid van de Koninklijke Marine (http://www.west-papua.nl/Bezoekersbijdragen/Dakota_079/Dakota_079.html)

References

Go to adjust periods of visible sites