History
De Dordrecht maakte vier succesvolle retourreizen naar Indië. Ze vertrok voor haar laatste uitreis op 28 oktober 1628 uit Texel naar Indië.*
Verbrand
Ze vertrok uit Batavia op 18 december 1629 met bestemming Nederland. Op 30 april 1630 ontstond er brand aan boord van De Dordrecht. Dit gebeurde op volle zee ter hoogte van Sierra Leone. De botteliers jongen haalde brood uit de brood kamer en plakte de kaars tegen de wand, waarop het brandende pitje tussen naden viel:
"Den brandt soodat het eyndeken [lontje] de wrangen by de Foeliepacken gevallen is sonder moeyte te doen om wederom te krijgen, doordien sy presumeerden, dattet al uyt was, sloten 't luyck toe, soodat sy'y door 't gestadigh roocken gewaer werden de Foelie in brandt was. [...]
Naerdat de vlam uyt het ruym met en barst naer boven quam, was het schip in korten tijdt tot aen 't waeter afgebrant…"
Het vuur was niet meer te stoppen toen het de vele vaatjes brandewijn in het ruim bereikte. De bemanning werd gered maar de lading ging verloren. Het directe gevolg van deze ramp was dat er geen sterke drank meer werd meegegeven op VOC schepen. Dit verbod hield maar tijdelijk stand. In 1640 werd het weer opgeheven.
RP-P-OB-75.468
Description
Gebouwd: volgens het oude certer 142 x 36v 4 d x 14 en in de periode dat de egalisatiecijfers [300 last] nog redelijk met het laadvermogen [waarschijnlijk 700 a 800 ton] overeenkwamen.
Skipper | Kornelisz., Pauwel |
---|---|
Tonnage | 600 ton (300 last) |