History
De Africaansche Galeij was een fregat in dienst van de West Indische Compagnie (WIC).
Het schip is niet gevonden door archeologische prospecties. Tijdens onderzoek in de Amsterdamse notariële akten kwamen de onderzoekers op een attestatie over de scheepsramp met het schip Africaanse Galeij.
Dit schip maakte reizen van Europa via Afrika naar West Indie zogenaamde Driehoeksreizen.
Driehoekshandel
De driehoekshandel verliep in drie stappen. Handelsgoederen uit Europa en Azië werden geruild voor mensen uit Afrika. Deze handelsgoederen noemen we de ruillading. De Afrikanen werden tot slaaf gemaakt en verkocht in Zuid-Amerika (West-Indië). Zij vormden oneerbiedig gezegd de tussenlading. Vervolgens kwamen uit Afrika en Zuid-Amerika handelsgoederen (goud, ivoor, suiker, huiden, tabak, cacao, koffie, indigo en katoen) naar Europa om daar verkocht te worden. Dit was de zogeheten retourlading. Een driehoeksreis duurde gemiddeld achttien maanden. Tijdens de reis staken de schepen enkele malen de Atlantische Oceaan over.
Het schip vertrok uit de Nederlandse republiek (Texel) in januari 1713 om te reizen naar Elmina (Ghana). Elmina was het slavendepot van de WIC op de zogenaamde slavenkust in West Afrika. De bedoekling was daar zoveel mogelijk tot slaaf gemaakten te kopen en daarmee naar het Caribisch gebied te varen. De gevangen mensen werden daar verkocht aan plantage houders o.a. in Suriname. Van daar gingen de schepen dan geladen met suiker en koffie terug naar Europa.
Zover kwam het voor de Afrikaanse galei niet. Het schip verging ter hoogte van Marokko op de heenreis.
In de attestatie zit ook een kopie van het scheepsjournaal waarin kapitein Thomas Zeeraad om de paar dagen de posities en wetenswaardigheden van de reis kwam te noteren. Op basis van deze gegevens is een kaart gemaakt die deze fatale reis weer geeft:

Description
Master | Thomas Zeeraad |
---|
References
- pp 305.
Stadsarchief Amsterdam.
5075.
7362. - driehoeksreizen.