History
Sinds het uitbreken van de oorlog - die later uitgroeide tot de Tweede Wereldoorlog- op 1 september 1939 hield Nederland rekening met het ergste scenario.
Goudtransport
In dat kader begon de Nederlandse Bank aan een programma om stapsgewijs de hele Nederlandse goudreserve over te brengen naar New York. Hierbij werd voornamelijk gebruik gemaakt van de schepen van de Holland Amerika Lijn. Op 9 januari 1940 vertrok de Burgerdijk vanuit het neutrale Nederland voor een reis naar New York met een hoeveelheid goud van de Nederlandse Bank ter waarde van 5 miljoen gulden aan boord. Aankomst in New York 20 januari.
In New York en Boston werd lading ingenomen bestemd voor de Nederlandse regering. De lading bestond uit tarwe (4000 ton) sojabonen (2000 ton) lijnkoeken (500 ton) meel (200 ton) en stukgoederen.
Terugreis
Op 22 januari vertrok de Burgerdijk uit Boston bestemming Rotterdam.
De reis verliep voorspoedig. Tot men op 10 februari door een Duitse onderzeeër U48 werd gezien ten zuidwesten van de Scilly eilanden. De Burgerdijk probeerde te ontwijken maar werd na een drie uur durende achtervolging om 17.03 uur aangehouden. Stuurman Dijk ging met de papieren aan boord van de U48. Hoewel de papieren in orde waren bevonden, moesten de 7 passagiers en 44 bemanningsleden het schip verlaten.
Getorpedeerd
Om 18.45 uur kreeg het schip ten zuiden van Bishop Rock in het Engelse Kanaal een torpedo in de midscheeps en zonk. De overlevenden werden opgepikt door de Edam, ook een HAL vrachtschip. Nederland was nog niet in oorlog en eiste dus van Duitsland volledige schadeloosstelling. De Duitse autoriteiten bleven vol houden dat er een gerede grondslag was waarop de Burgerdijk was getorpedeerd.
Description
Type: stoomschip, stalen vrachtschip met twee dekken
Zusterschepen: Beemsterdyk, Binnendyk, Blijdendyk, Breedyk, Bilderdyk, Boschdyk, Blommersdyk.
Gebouwd: C. vd Giessen & zonen Scheepswerven N.V. 1920
Master | Scriwanek, L. M.J. |
---|---|
People on board | 51 |
Speed | 12 knots ~ 14 mph (22 km/h) |
Length | 416.3 feet (126.9 m) |
Width | 54.1 feet (16.5 m) |
Draft | 39 feet (11.9 m) |
Tonnage | 6853 ton |