History
De Buienskerke werd in 1659 op de VOC werf in Zeeland gebouwd en voer in 1660 voor het eerst naar Azië. Daar maakte De Buienskerke vervolgens vier reizen van Batavia naar Japan en terug en ook een reis naar de Golf van Bengalen. In 1666 keerde het [na we mogen aannemen voor groot onderhoud] terug naar Nederland.
Tweede uitreis
Het schip voer opnieuw uit op 21 juni 1667 en kwam op 12 februari 1668 aan in Batavia. De Buienskerke maakte opnieuw twee reizen naar Japan en terug en ook twee reizen naar de Golf van Bengalen.
Ougly
Bij de derde reis naar Bengalen ging het mis. De Buienskerke had lading ingenomen in Oughly (Hugly-Sinsurah) stroomopwaarts in de gelijknamige rivier. Dit was het hoofdkantoor van de VOC in Bengalen.
NA 119A
Stranding
Bij het vertrek naar Batavia strandde het schip op de banken in de monding van de Houghly. Van de opvarenden overleefden 37 man (ongeveer de helft), waarvan sommigen zwaar gewond en spoelden op wrakstukken een stuk westelijker van de riviermonding aan. Ook een gedeelte van de zijdelading werd daar nog terug gevonden. De schipper, Hans Jurriaens Swart, overleefde weliswaar de scheepsramp, maar stierf later "aan hartzeer".
Lading
Van de lading van De Buienskerke op deze reis bestaat een gedetailleerde omschrijving. Naast de standaardlading uit Bengalen, namelijk salpeter en zijde was er het nodige henneptouw aan boord, dat was geslagen in een daar kort te voren opgezette touwslagerij. Interessant is dat er ruim 1800 pond "amphioen"- opium - aan boord was.
Met bijdrage van Menno Leenstra
Description
Skipper | Hans Juriaans Swart |
---|---|
Length | 134.8 feet (41.1 m) |
Width | 28.9 feet (8.8 m) |
Draft | 13.1 feet (4 m) |
References
- Chijs, van der, J.A. (1897).
Dagh-register gehouden int Casteel Batavia 1668-71. p 457. - Pieter van Dam.
Lijst van schepen te Zeeland gebouwd sedert 1656 Bijlag II. - NL-HaNA_1.04.02_1279_1044.