direct naar artikel

MaSS

stapstenen van maritieme geschiedenis

Historie

De Berenice was onderweg van de Middellandse zee naar Amsterdam toen op 10 mei de oorlog uitbrak. De Berenice moest uitwijken en kwam in Bordeaux terecht. Hier werden 22 Nederlandse vluchtelingen aan boord genomen.

Op 20 juni moest ze de haven verlaten en er werd koers gezet naar Falmouth in Engeland. Ze voer in konvooi met de SS Orpheus, Arie Scheffer en de M.S. Nettie. In de nacht raakten de schepen elkaar kwijt.

Om 7:15 werd de Berenice getroffen door een torpedo van de Duitse onderzeeër U 65. De Berenice zonk zo snel dat er geen tijd was om de reddingsboten te strijken. Alle opvarenden benedendeks kwamen om.

Marsman
Een van de omgekomen passagiers was de dichter Hendrik Marsman. De oorlog verraste hem in Frankrijk. Hij was met zijn vrouw op weg naar Engeland. Er waren acht overlevenden: de kapitein (kort daarna gestorven), zes bemanningsleden en Rien Marsman. Zij waren de enigen die op het moment van de explosie op het dek waren.

In 2015 is een artikel over de laatste dagen van Marsman en het ongeluk met de Berenice verschenen in het blad De Utrechtse Boekhouder 5 (2015).
De auteurs betwijfelen of de Berenice door de U65 is getorpedeerd. In het artikel opperen de schrijvers Niels van Bokhoven en Arne Zuidhoek dat de Berenice eerder op een mijn gelopen zou zijn.(Beluister het radioprogramma de laatste dagen van Marsman)

Beschrijving

Type: vrachtschip met passagiers accommodatie 
Gebouwd: Bodewes Lobith 1919
BRT: 1166 tons
Lengte: 76.92 m 
Breedte: 11.10 m 
Holte: 4.08 m
Voortstuwing: stoommachine AMF triple expansie
Snelheid: 11 knopen

Bemanning: 25
Passagiers : 22
Slachtoffers: 18 bemanning, 4 passagiers

Kapitein: A.J. Huijgens

Status

387 van de 640 Nederlandse koopvaardijschepen in geallieerde dienst gingen verloren in de strijd tegen Duitsland, Italië en Japan.
Daarbij verloren ruim 3.500 van de 12000 bemanningsleden van het Koninkrijk het leven.

Referenties

Ga naar aanpassen periodes van zichtbare sites