History
De Ban Hok Liong is op 17 december 1915 gezonken en verloren gegaan nabij Tanjung Selatan. Bij de ramp kwam gezagvoerder Jansen om het leven.
Het schip was oud en door achterstallig onderhoud nauwelijks nog zeewaardig. Gezagvoerder Jansen heeft bij de rederij meermalen aangedrongen om de hoogst noodzakelijke herstelwerkzaamheden uit te voeren. De westmoesson maakte de zee ruw. De Ban Hok Liong maakte snel water. Pompen werkten niet meer en de stoomturbines vielen uit.
Men trachtte nog het schip drijvende te houden door de lading kolen zoveel mogelijk overboord te gooien. Uiteindelijk gaf Jansen bevel het schip te verlaten. Hij bleef met stuurman Oemar en Djoeroemoedi Malik als laatste op de brug. Om half elf begon het schip plots snel te zinken en de drie mannen spronge3n in zee. Oemar en Malik werden gered. kapitein Jansen werd niet meer gevonden.
Delpher
Description
Gebouwd: Jollet & Babin, Nantes, France
Eigenaar: Tio Kwie Liong & Tio Kwee Ban, Bandjermasin, Nederlands Indië
Bandjarmasin
Bandjarmasin was de hoofdstad van het Nederlands-Indische deel van Borneo. Een buitgemaakte diamant van 36 karaat is aanwezig in het Rijksmuseum Amsterdam. ir. J.A. Manusama (1910-1995), president RMS 1966-1993 is geboren in Bandjarmasin.
Master | Jansen, J. |
---|---|
Length | 161.7 feet (49.3 m) |
Width | 21.3 feet (6.5 m) |
Tonnage | 354 ton |
References
- Stichting Maritiem Historische Databank.
Ban Hok Liong ID 9433. - Sumatra bode 14-1-1916.
Een drijvende doodskist vergaan in de Javazee.