direct to content

MaSS

stepping stones of maritime history

History

De Woestduin vertrok vanuit Texel voor haar eerste uitreis naar Batavia op 21 september 1767 . Zij bereikte Batavia op 23 april 1768, waarna de reis werd voortgezet naar China.

De Woestduin maakte in totaal vijf retour reizen. Ze vertrok voor haar laatste terugreis vanuit Batavia op 10 november 1778. Het ging voorspoedig de Woestduin maakte geen tussenstop bij de Kaap maar voer in 1 stuk door.

Rijksmuseum Amsterdam

Het VOC-schip 'Woestduin' van de Kamer Amsterdam is vlak voor terugkeer van zijn vijfde thuisreis uit Batavia op de Noorderassen bij Vlissingen vastgelopen. Op het schip kappen mannen met bijlen de masten. Als teken dat het schip in nood verkeert, is de vlag gedeeltelijk opgerold. (Rijksmuseum Amsterdam, RP-P-OB-52.208)

Ondergang
Op 24 juli raakte de Woestduin vast op de Noorder Rassen in de ingang van de Westerschelde. Om het schip te redden en vlot te krijgen moesten de masten en het tuig gekapt worden. Ze kwam echter niet los. De volgende dag is de Woestduin vergaan.

Rijksmuseum Amsterdam

De visser Frans Naerebout zag het schip vergaan. In een moedige reddingsactie wist hij met hulp van enkele Vlissingse vissers 81 van de 130 bemanningsleden te redden. Het leverde hem een vaste aanstelling als loods bij de VOC op.

Description

Gebouwd: VOC werf Oostenburg, Amsterdam, 1767

SkipperGerrit Berg
People on board130
Length149.9 feet (45.7 m)
Width36.1 feet (11 m)
Draft14.1 feet (4.3 m)
Tonnage1150 ton (575 last)

References

  • Scheijde, Arthur (2010).
    De Woestduynschipbreuk nader ontrafeld : De legendarische redding, de opvarenden en het verdwenen fortuin. -.
    Eindhoven: Thuurart ASC.
  • DAS 8026.5.

Down on 21 November

New in MaSS

Wrecks of Flevoland

Burgzand Noord

13 Provinces