direct to content

MaSS

stepping stones of maritime history

History

De Walcheren vertrekt voor haar derde thuisreis uit Batavia 23-12-1664 als vlaggenschip van de retourvloot onder admiraal Pieter de Bitter. 
Eenmaal in Europese wateren neemt De Bitter 'de route achterom' wegens de uitgebroken Tweede Engelse oorlog een veiligere route dan het Engels Kanaal.*
In de neutrale Noorse haven Bergen zocht hij veiligheid (Noorwegen). Daar waren ook al vele ander Nederlandse koopvaarders verzameld. Een Engels eskader onder schout bij nacht Teddyman sloot de neutrale haven af en viel de Nederlandse schepen aan. De VOC vloot o.l.v. De Bitter wist stand te houden. (zie slag bij Bergen)

De Walcheren vertrok 2-5-1666 weer naar Batavia. Vandaar ging het weer naar Europa op 26-1-1667. Toen de Walcheren in Europese wateren aankwam was de oorlog intussen afgelopen.

Daarbij is de Walcheren nadat het volgens de orders de Færøer Eilanden was binnengelopen vergaan in september 1667. Het wrak dreef 's nachts naar zee. Weinig of niets van het schip kon worden geborgen. Veel bemanningsleden zijn hierbij omgekomen.**

* route ten westen van Ierland dan ten noorden van Schotland richting Noordzee.

** de retourvloot, die onder commando stond van Joan van Dam, uit de schepen Amersfoort, Wapen van Amsterdam, Eendracht, Esperance, Hazenburg, Kasteel van Medemblik, Middelburg, Walcheren en Zuidpolsbroek.

Description

Gebouwd: Zeeland 1660
Dimensies: (Pieter van Dam, 485)

SkipperHeist, Frans van
Length170' 0" Amsterdam feet (48.1 m)
Width38' 0" Amsterdam feet (10.8 m)
Tonnage840 ton (420 last)

References

Go to adjust periods of visible sites