Historie
Het door de VOC gekochte fluitje van ca 100 ton Vredenburg vertrok 13 december 1667 uit Texel en kwam 9-7-1668 aan in Colombo Ceylon.¹
was is in 1669 via Ceylon en Bengalen naar Batavia gevaren.
In mei 1670 vertrok het vaartuig weer met een lading die meer dan f 100.000 waard was naar Tonkin [het noordelijke gedeelte van het huidige Vietnam] Deze lading was vooral bestemd om daar zijde in te kopen en daarmee door te varen naar Japan. Om de handelsrelatie met Tonkin te bevorderen was er ook een grote hoeveelheid geschenken voor de plaatselijke machthebbers aan boord. Daar onder bij voorbeeld ook 10 stukken geschut en ander zaken geschikt voor de strijd die de keizer indertijd voerde met Quinam [het zuidelijke gedeelte van het huidige Vietnam] Ook deze geschenken werden meestal gecompenseerd door de leverantie van zijde.
Brand
Samen met de hoeker Petoor [Putter] had de Vredenburg begin juni ververst aan het eiland Pulo Tioman [voor de kust van het huidige Maleisië]. Toen het de reis werd voortgezet in noordelijke richting brak op 7 juni brand uit in de kombuis die zodanig door de vloer naar het ruim brandde dat het schip niet meer te redden viel. In het ruim was o.a. salpeter opgeslagen. De Vredenburg was toen ongeveer 16 [toenmalige Hollandse] mijlen benoorden Pulau Tioman en zonk binnen korte tijd.
Overlevenden
De schipper Pieter Cornelisse Huis, 20 andere zeelieden en een drietal Tonkinders wisten zich met de boot te redden, 17 opvarenden kwamen om. De boot met overlevenden belandde uiteindelijk in het noordelijker op de oostzijde van het Maleise schiereiland gelegen Ligoor, van waar de zeelieden via Malakka naar Batavia terugkwamen. (Daghregister 1670 p 181)
Beschrijving
Gekocht in 1667/68 in Amsterdam
Referenties
- Dutch-Asiatic Shipping.
Details of voyage 1080.1 from Texel to Colombo. - Dagregister 26-10-1670.