History
Op 10 mei 1940 werd het Duitse s.s. Essen in Surabaja in beslag genomen door de Ned. Indische regering. Ze werd in gebruik gegevenaan de Firma Wim Ruys & Zonen (Rotterdam) en herdoopt in Terkoelei.
Ze kreeg een Nederlandse kader aan boord, Brits Indische 'Lascaren' als bemanning en Ned. Indische bedienend personeel. Daarnaast Britse militairen om de bewapening te bedienen. Ze werd ingezet om geallieerd oorlogsmaterieel te vervoeren.
Ondergang van de Terkoelei
De Terkoelei voer in konvooi HX 229 van New York naar Swansea. Ze werd op 17 maart 1943 door e Duitse onderzeeër U 631 tot zinken gebracht. Het schip zonk zo snel, dat, toen de reddingboten gestreken waren, drie hiervan door de zuiging van het schip kapseisden, waarbij verscheidene mensen om het leven kwamen. De overlevenden werden door de Brits HMS Mansfield opgepikt en aan wal gebracht.
Bij appèl bleek dat 38 leden der bemanning werden vermist; kort na de landing overleed de kanonnier H. Ward aan zijn verwondingen. (Lijst in Scheepsrampen p 130)
Wikimedia Commons
Description
Gebouwd: Blohm & Voss, Hamburg
Eigenaar 1: Deutsch-Australische Dampfschiffs-Gesellschaft A.G., Hamburg,
Eigenaar: Staat der Nederlanden
Master | Baan, J.C.H.L. |
---|---|
People on board | 97 |
Speed | 12 knots ~ 14 mph (22 km/h) |
Length | 422.2 feet (128.7 m) |
Width | 56.1 feet (17.1 m) |
Draft | 25.9 feet (7.9 m) |
Tonnage | 5158 ton |
References
- Stichting Maritiem Historische Databank.
Terkoelei ID 6462. - Haersolte, J.W.J. van (ed) (1947).
Scheepsrampen in oorlogstijd, nr. 255.