direct naar artikel

MaSS

stapstenen van maritieme geschiedenis

Historie

 Van Gotenburg vertrokken naar Groningen met een lading van 40 ton ontplofbare stoffen en 170 ton gewone lading. Sindsdien vermist. De zeven bemanningsleden kwamen om. Vermoedelijk op een mijn gelopen.

Een kist van de lading is aangespoeld bij Esbjerg.

Het Vaderland 10.10.1939: In IJmuiden heerst enige ongerustheid over het Nederlandse motorschip 'TEGRI'. Het schip was op 23 september van Otterbäcken naar Buitenhuizen vertrokken, waar het het ongeveer zes dagen later verwacht werd, doch tot nu toe is nog niets vernomen. Men heeft de hoop, dat het schip door de oorlogvoerenden is opgebracht. Het schip behoort aan de eigenaar/kapitein T. Eeftingh te Gasselternijveen; het meet bruto 279 en netto 127 ton; gebouwd in 1938 bij de Scheepswerf J.J. Pattje te Waterhuizen. Aan boord waren: Kapitein Teunis Eeftingh (24) uit Gasselternijveen, Stuurman Jacob Hulshof (24) uit Gasselternijveen, Machinist I. Sevinga (24) uit Groningen, Kok J.H. Goos (44) uit Rotterdam, Matroos Th.J.J. Henskens (22) uit 's Hertogenbosch, Lichtmatroos I. Bos (25) uit Zwolle en Lichtmatroos C.H. Brouwer (22) uit Den Haag.

Beschrijving

Type: kustvaarder

Gebouwd: J.J.Pattje, Waterhuizen , Groningen, bouw nr. 174 1938
Eigenaar: Teunis Eeftingh Kzn., Gasselternijveen, Drente, NL

Lengte 1: 39.60 m Length overall (Loa)
Breedte: 7.04 m 
Holte: 3.13 m
Draught: 2.53 Meters Draught, maximum
Tonnage: 279 Gross.

Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 195 pk
Speed in knots: 8

Status

Vermoedelijk op een mijn gelopen ten Noorden van de Wadden.

Ga naar aanpassen periodes van zichtbare sites