History
Het s.s. Amstel (590 BRT) werd gebouwd op de werf Howaldswerke te Kiel in 1893. De rederij was P.A. van Es & Co. uit Rotterdam. Het betrekkelijk nieuwe schip is op 12 december 1895 vertrokken met een lading koffie vanuit Rotterdam met bestemming Hamburg.
Zij is hier echter nooit aangekomen en is als vermist opgegeven. Op het Deense eiland Fanø spoelden resten aan.
Vijftien slachtoffers waren te betreuren. In Lloyd's Register of Shipping 1893, 1894 en 1895 zijn (met name technische) gegevens over het schip opgenomen. Een bijzonderheid is dat in Lloyd's Register of Shipping 1895-96 bij de vermelding van het schip de volgende tekst is opgenomen: 'missing since 12-95'.
Omgekomen bemanningsleden:
kapitein: Cornelis Laribij, 1e stuurman Jan Buiten, hofmeester Hendrik Verhagen, Klaas Laribij, allen omgekomen.
Jan Buiten heeft, als 1e stuurman gezien dat het schip verkeerd werd geladen. Hij reclameerde hierover bij de reder maar deze wilde van niets weten. Jan lichtte zijn vrouw hierover in en zei dat als hij niet meer thuis kwam dit de oorzaak zou zijn.
Description
Lloyds Register of Shipping:
AMSTEL-1893-NDCM
van Es. 07. ss AMSTEL NDCM
1893. Howaldswerke Akt.Ges.Kiel
grt 500 - dwt 590
173'8"x24'9"x13'5"
C.2 cyl 60 nhp 9½ kn.
Master | Cornelis Lariby |
---|---|
People on board | 15 |
Power | 300 hp |
Speed | 9 knots ~ 10 mph (17 km/h) |
Tonnage | 590 ton |
References
- wrecksite.eu.
SS Amstel (I) (+1895) Read more at wrecksite: https://www.wrecksite.eu/wreck.aspx?4952. - Stichting Maritiem Historische Databank.
Amstel ID 354.