direct to content

MaSS

stepping stones of maritime history

History

Op 160 mijl zuidoost van Durban, in positie 31.30 ZB en 33.30 OL, door de Italiaanse onderzeeboot Leonardo da Vinci getorpedeerd en onmiddellijk geexplodeerd. Slechts één bemanningslid overleefde de ramp, de overige 85 opvarenden kwamen om. (Lijst, Scheepsrampen pp 136-137)

Relaas Samsher Fakir
De Brits-Indiër Samsher Fakir stoker nr. 22 werd gered. Hij heeft tegenover de Nederlandse consul in Durban op 21 juli 1943 een verklaring afgelegd.

De ramp vond volgens hem ongeveer 3 maanden eerder plaats. Hij bevond zich, vrij van dienst zijnde, op de campagne toen hij een zware klap voelde; het volgende ogenblik lag hij te water, waar hij zich aan een stuk wrakhout kon vast klampen. Om zich heen ziende, zag hij alleen stukken wrakhout, maar geen der andere opvarenden, hetzij levend of dood.
Samsher Fakir werd aan boord van de onderzeeboot genomen. De boot was volgens zijn beweren bemand met Duitsers en 4 Italianen.
De volgende dag werd een Brits schip getorpedeerd en Samsher Fakir werd naar één der reddingboten gebracht welke hem na 3 dagen naar Port St. John (Oostkust Afrika ongeveer 50 mijl bezuiden Durban) bracht. (Scheepsrampen, p 136)

De Leonardo Da Vinci was de meest succesvolle Italiaanse onderzeeër

Description

Length420.6 feet (128.2 m)
Width54.5 feet (16.6 m)
Draft28 feet (8.5 m)

References

  • Stichting Maritiem Historische Databank.
    Sembilan - ID 5827.
  • Haersolte, J.W.J. van (ed) (1947).
    Scheepsrampen in oorlogstijd, nr. 264.

Down on 9 December

New in MaSS

Wrecks of Flevoland

Burgzand Noord

13 Provinces