direct to content

MaSS

stepping stones of maritime history

History

De Pro Patria was brander in de vloot o.l.v. Michiel de Ruiter die de tocht en aanval op Chattam uitvoerde (22-6-1667)

De Pro Patria had een hoofdrol in de onderneming. Ze was het schip dat de ketting gespannen over de rivier de Medway wist te forceren. Daarmee werd de aanval op het Engelse marine hoofdkwartier een succes.

RP-P-OB-60.598

Bij nr. 15 Pro Patria zeilt ketting aan stukken klik hier voor een vergroting

Verbrand
Aan de ander zijde van de ketting lag het Engels wachtschip Mathias. De Pro Patria, volgeladen met brandbaar materiaal, klampte dit schip aan en wist het in brand te steken. De brander is daarbij zelf verloren gegaan.

De Kommandeur Jan Danielszoon van den Ryn, met het brandtschip Pro Patria van Braakel volgende, zeilde recht op de ketting, zoo dat ze brak, en hy het tweede schip, genoemt Matthias, dat ook wel eer den Hollanderen was ontweldight, gemonteert met tweeënvyftig stukken geschuts, aan boordt ley, zyne dregh valt hechte, en 'er den brandt in stak.*

Van Soest

Tocht naar Chatham
De Tocht naar Chatham (Engels: Raid on the Medway) was een succesvolle Nederlandse verrassingsaanval op de Engelse oorlogsvloot tijdens de Tweede Engels-Nederlandse Oorlog (1665-1667).

De Nederlanders, onder het bevel van admiraal Michiel de Ruyter bombardeerden Sheerness, voeren de Theems op tot Gravesend, zeilden hierna de Medway op tot Chatham.

Chatham was sinds 1560 de belangrijkste Engelse marinebasis. De Hollandse vloot wist drie grote en tien kleine schepen tot zinken te brengen. De HMS Unity en HMS Royal Charles, de trots en het vlaggenschip van de Engelse vloot, enterden en meesleepten naar Nederland. Het was het grootste verlies ooit voor de Engelse marine en leidde tot een snel einde van de oorlog.

Description

Bewapening:4

Brander
De Pro Patria was een brander bedoeld om vijandelijke schepen in brand te steken. Het schip was vol geladen met brandbaar materiaal. Een brander was bemand met een kleine bemanning die moest proberen hun schip tegen een vijandelijk schip te manoeuvreren en het dan in brand te steken.
Het was natuurlijk zaak voor de bemanning om op tijd het brandend schip te verlaten maar ook weer niet te vroeg. Een gevaarlijke klus bemanning van een brander.

MasterJ. Danielsz. van de Rijn
People on board20

References

Down on 27 January

New in MaSS

Wrecks of Flevoland

Burgzand Noord

13 Provinces