direct to content

MaSS

stepping stones of maritime history

History

Op weg van Gourock naar Algiers varende in konvooi, in de Middellandse Zee ter hoogte van Cherchell door Heinkel bommenwerpers (HE 111) aangevallen en getorpedeerd.

Het konvooi waarin de Prins Willem voer had al verschillende luchtaanvallen overleefd. Op 26 maart was het weer raak en trof een torpedo de Prins Willem ter hoogte van het achterpiekschot. Het achterdek raakte zwaar beschadigd en vele bemanningsleden raakten gewond door rondvliegende delen en ontploffende munitie.

Het achterschip zonk zo snel dat men het schip,moest verlaten. Verschillende reddingsboten waren beschadigd. Het schip bleef echter drijven. De kapitein van der Eijk, de 1e stuurman en 3e machinist J. Runia gingen terug aan boord om het schip klaar te maken om te slepen.

De volgende dag werd Prins Willem door de Britse zeesleper 'Hengist' op sleeptouw genomen. en op 27 maart na hevig gerommel eerst het achterschip wegzonk en na enige seconden het hele schip werd de sleepkabel in allerijl geslipt en verdween de Prins Willem III in de diepte ten noorden van Cherchell.

Slachtoffers
De schipbreukelingen werden naar Algiers overgebracht. In het hospitaal bezweken aan hun verwondingen: kanonnier A. Breestaart, matroos A. de Lang en de koksmaat F. Dwyer

Aan boord stierven: de kanonniers W. Snoeck en W. Krimpen, en de stoker J. V. de Graaf.

Vermist worden: bediende, J. Haksteeg, dekjongen J. Mooré, olieman D. Dijkhuizen olieman G. J. Goeman kanonnier E. Mulder

In totaal zijn 11 opvarenden omgekomen.

Kruis der verdienste
3e machinist J. Runia krijgt het kruis der verdienste omdat hij na de torpedotreffer in de met rook gevulde machinekamer afgedaald is om de hoofdolietoevoer af te sluiten.

Koopvaardij zwaar getroffen

klik hier voor het persoonlijke verhaal van Dirk Dijkhuizen, kleinzoon van de omgekomen olieman Dirk Dijkhuizen en de impact die de dood van opa Dirk nog steeds heeft voor de nabestaanden.

Bron:Defensie.nl

Dirk Dijkhuizen bij het KNSM monument in met een foto van zijn opa.

(bron: Defensie.nl)

Description

Gebouwd: N.V. Scheepsbouwwerf & Machinefabriek 'De Merwede' v/h Van Vliet & Co., Neder-Hardinxveld
Eigenaar: Maatschappij Zeetransport N.V., Rotterdam

MasterEijk, C.A. van der
Power1500 hp
Length257.9 feet (78.6 m)
Width42 feet (12.8 m)
Draft18 feet (5.5 m)
Tonnage1524 ton

References

Down on 5 November

Wrecks of Flevoland

Burgzand Noord

13 Provinces

Dutch Presence in Cuba