History
Het s.s. Prins Willem II, voer in konvooi HX-117 met een lading suiker van Georgetown naar London. Het bleef achter en werd op 8 April 1941 om 23.00 uur getorpedeerd door de U98 en zonk in enkele minuten. De bemanning trachtte zich in de reddingboten te redden; 12 man hadden plaats genomen in de SB. boot, 7 man in de BB. boot. Drie leden van de bemanning werden later opgepikt.
De wind was op 9 April aangewakkerd tot storm. In de morgen werd weer een duikboot waargenomen op ± 1/2 mijl afstand.In de namiddag
nam de wind af en maakte plaats voor een dikke mist, zodat de reddingboten elkaar uit het oog verloren.
Op 11e April werd het Zweedse schip m.s. Klipparen gezien, welk schip de overlevenden van de motorreddingboot overnam. Door de Klipparen werd nog lange tijd gezocht naar de 2e boot, doch zonder resultaat. Naderhand bleek, dat de overlevenden in de tweede boot na acht dagen door de Brits Tuscan Star werden gered. De negen inzittenden in werden in Buenos Aires aan wal gezet.
Description
Type: Stoom
Gebouwd: Frederiksstad Mekaniske Verksted A/S, Frederikstad, Norway
Eigenaar: Maatschappij Zeetransport N.V., Rotterdam
Dimensies: 78.64 (Loa) x 12.86 x 7.59 Meters Registered
Tonnage: 1304
Voortstuwing: Steam, Double Compound,4, 1350 pk
Snelheid: 12
Bemanning: 25
Kapitein: J.W. van Eijck
Status
Vermist worden:
C. v. d. Pot, bootsman
A. Dessaulnier, stoker (Can.)
D. v.d. Vegt, matroos