History
Delfzijl, 29 October. Hedenmorgen werd alhier een proefvaart gemaakt met het op de werf Gideon te Groningen nieuwgebouwde motorschip Marne, In de ruimen bevinden zich geen stutten, wat de laadruimte ten goede komt. Het vaartuig werd direct na de proefvaart overgenomen door de firma Muller van Rotterdam, die het schip heeft laten bouwen voor de vaste dienst tusschen Rotterdam en Parijs. (NvhN 30-10-1926)
Het MS Marne vertrok op 31 Augustus 1940 van de Tyne naar Thornaby on Tees.
Met aan boord een lading koper, pijpen en munitie. Toen het schip zich ongeveer een halve mijl van de pieren van de Tyne bevond werd een hevige explosie waargenomen. Door de geweldige luchtdruk werden de kapitein, de stuurman en de roerganger in het water gegooid. De Marne zonk in ± 15 seconden. Een sleepboot, die de Marne was gevolgd, pikte de stuurman en later de kapitein op.
Drie opvarenden werden vermist:
M. C. Mange, machinist
J. Weewer, matroos
J. R. Nijs, kok
Description
Type: kustvaarder, model kruiser achterschip
Gebouwd: Gideon Koster, Groningen , 1926
Eigenaar: Batavier lijn, Müller & Co, Rotterdam*
Motor: 1 diesel engine
* W.H. Müller & Co was in 1878 opgericht door Wilhelm Müller, de vader van Helene Kröller-Müller.
Master | De Winter |
---|---|
People on board | 5 |
Power | 150 hp |
Speed | 8 knots ~ 9 mph (15 km/h) |
Length | 32.2 feet (9.8 m) |
Width | 5.9 feet (1.8 m) |
Tonnage | 175 ton |
References
- Maritiem Historische Data.
MARNE - ID 4096.