direct to content

MaSS

stepping stones of maritime history

History

De 'Madjoe' was in de meidagen van 1940 naar Engeland gevlucht. Op 4 november 1941 na vertrek uit Port Talbot (Wales) bij het uitvaren van een sluis liep 'De Madjoe' op een mijn en zonk.
Het m.s. 'Elvy' bevond zich in dezelfde sluis vlak achter 'De Madjoe' . 'De Madjoe' was het eerst uit de sluis. Plotseling werd een hevige explosie op 'De Madjoe'" waargenomen. Toen de rook was opgetrokken, dreven er alleen nog wrakstukken. De 'Madjoe' was verdwenen.

Van de 'Elvy' werd een reddingboot gevierd; op de plaats, waar de explosie had plaatsgevonden, aangekomen, werden slechts overblijfselen van vlotten en een reddingboot aangetroffen. Men bleef ongeveer 40 minuten op de plaats des onheils zoeken naar drenkelingen. Er werden geen overlevenden of lichamen gevonden. Bij deze ramp kwamen alle zes opvarenden om het leven:

J. Oorburg: kapitein
L. Veltman, stuurman
H. Broekema machinist
G. Giateli, matroos (griek)
A.J. Fry, kanonnier (UK)
O. Larkin, kanonnier (UK)

NL-HaNIMH_159_2752_0017r

De persoonskaart van kapitein J. Oorburg. uit het Nationaal archief . Te vinden via oorlogsbronnen.nl . In de database Nederlandse koopvaardij in de Tweede Wereldoorlog bevinden zich 65.000 persoonskaarten van koopvaardijlieden die tijdens de Tweede Wereldoorlog actief waren in geallieerde dienst.

Description

Gebouwd: Scheepswerf J.J. Pattje & Zonen, Waterhuizen, Groningen 1936

Eigenaar: J. Bakker, Veendam

MasterOorburg, J.
People on board6
Length116 ¼ feet (35.4 m)
Width21 ¾ feet (6.6 m)
Draft7 ½ feet (2.3 m)
Tonnage224 ton

References

Go to adjust periods of visible sites