History
Het m.s. ,,Elvy" bevond zich op 4 november in dezelfde sluis als het m.s. ,,Madjoe", toen dit schip Port Talbot verliet. De "Madjoe" was het eerst uit de sluis. Plotseling werd een hevige explosie op de "Madjoe" waargenomen. Toen de rook was opgretrokken, werden alleen nog enige wrakstukken waargenomen. De Madjoe was verdwenen.
Van de "Elvy" werd een reddingboot gevierd; op de plaats, waar de explosie had plaatsgevonden, aangekomen, werden slechts overblijfselen van vlotten en reddingboot, waarop de naam "Madjoe" was geschilderd, aangetroffen. Niettegenstaande ongeveer 40 minuten op de plaats des onheils gezocht werd naar drenkelingen, mocht dit geen resultaat opleveren."
Bij deze ramp kwamen alle zes opvarenden om het leven:
Kapitein J. Oorburg, zijn bemanning en een loods kwamen hierbij om het leven.
J. Oorburg: kapitein
L. Veltman, stuurman
H. Broekema machinist
G. Giateli, matroos (griek)
A.J. Fry legerkannonier (UK)
O. Larkin, legerkannonier (UK)
Description
Gebouwd: Scheepswerf J.J. Pattje & Zonen, Waterhuizen, Groningen
Eigenaar: J. Bakker, Veendam
Master | Oorburg, J. |
---|---|
People on board | 6 |
Length | 116.1 feet (35.4 m) |
Width | 21.7 feet (6.6 m) |
Draft | 7.5 feet (2.3 m) |
Tonnage | 224 ton |
References
- Haersolte, J.W.J. van, (1947).
Scheepsrampen in oorlogstijd nr. 116. - Stichting Maritieme Historische Data.
MADJOE - ID 3893.