History
Het stoomschip Leto vertrok op 10 Mei 1942 van Montreal naar een haven in het Verenigd Koninkrijk. 12 Mei in de nacht passeerde de Leto Kaap Magdalena. Even hierna was er een zware explosie waardoor het schip snel zonk . Een onderzeeër werd niet waargenomen maar de U 553 claimde later de aanval. Aangezien het schip snel zonk, werd order gegeven in de reddingboten te gaan. Toen de bakboord reddingboot, die na de stuurboord boot .gevierd werd, te water kwam, sloeg het schip om en werd deze boot met alle inzittenden naar beneden getrokken.
Drenkelingen werden opgepikt door de s.s. "Mars" en "Titus". Door deze schepen werden de mensen naar Father Point in Canada gebracht, nadat eerst nog geruime tijd de plaats des onheils was afgezocht naar eventuele drenkelingen. De 1e stuurman heeft men· nog horen roepen, doch door het
vele wrakhout was deze niet meer op tijd te bereiken.
Aan boord waren 4 passagiers overlevenden van de Nederlandse tanker Oscilla die door de Italiaanse onderzeeër Morosini op 16 maart 1942 tot zinken was gebracht. Twee van hen kwamen om de 2e machinist D. Bais en de 1e stuurman W. Koning. (Scheepsrampen in oorlogstijd nr. 181)
Van de eigen bemanning overleefden 10 man de ramp niet.
J. Breet | le stuurman |
G. J. Smit | 3e stuurman |
J. v. Boven | 2e machinist |
M. A. de Keyzer | 4e machinist |
F. v. Hoogdalem | donkeyman |
H. J. Holzhauer | olieman |
A. J. Stanneveld | stoker |
A. Aeger (brits) | tremmer |
J. Hoogenboom | 2ekok |
F. H. A. Thomas | bediende |
Description
Gebouwd: Scheepsbouw-Maatschappij 'Nieuwe Waterweg' N.V., Schiedam
Eigenaar: N.V. Maatschappij Zeevaart, Rotterdam
People on board | 43 |
---|---|
Speed | 10 knots ~ 12 mph (19 km/h) |
Length | 400.9 feet (122.2 m) |
Width | 55.4 feet (16.9 m) |
Draft | 35.4 feet (10.8 m) |
Tonnage | 4712 ton |