History
Het motorschip Leny week aan het begin van WO II uit naar Engeland.
Op 21 juli 1941, liep ze, onderweg naar Falmouth, op een mijn. De machinekamer en de stuurmachine liepen schade op. Ze kon op eigen kracht Falmouth bereiken en gerepareerd worden.
Een jaar later liep het minder goed af met de Leny. Op een reis van Swansea naar Poole. liep ze in de nacht van 24 juni 1942 nabij Anvil Point, Dorset op een mijn. Althans er werd een explosie gehoord waarna het schip vrijwel direct zwaar slagzij maakte. Binnen twee minuten was het schip gezonken.
Twee matrozen klampten zich aan een stuk drijfhout vast en klauterden later op een intact gebleven vlot. Na korte tijd werden ze opgepikt door de te hulp geschoten vissersboot Sunshine en overgebracht op de inmiddels gearriveerde motorboten van de Britse marine en R.A.F. Later werd nog het zwaar verminkte lijk van de eerste machinist opgevist.
Zeven opvarenden, waaronder twee Engelse kanonniers werden vermist.
Description
Gebouwd: Gebr. van Diepen, Waterhuizen, Groningen
Eigenaar: Gerrit de Groot, Kampen, Overijssel
Master | Visser, B.G. |
---|---|
Length | 143.7 feet (43.8 m) |
Width | 24.9 feet (7.6 m) |
Draft | 9.8 feet (3 m) |
Tonnage | 34300 ton |
References
- Haersolte, J.W.J. van (ed) (1947).
Scheepsrampen in oorlogstijd, nr. 194.