direct naar artikel

MaSS

stapstenen van maritieme geschiedenis

Historie

De Koningin Wilhelmina was op reis van Vlissingen naar Gravesend. Aan boor waren 49 passagiers en 52 bemanningsleden.

Op 31 juli 1916 om 09.50 uur liep het schip op 2 mijl van het lichtschip ‘Noord Hinder’ op een Duitse mijn.

Een hevige ontploffing vond plaats, vermoedelijk onder het voorketelruim. De boten werden gevierd en allen gingen van boord, doch bij gehouden appèl bleken vijf personen vermist, waaronder 4 man, die in het voorketelruim dienst hadden; dit ruim stond intussen vol water en de 4 personen waren waarschijnlijk al direct bij de ontploffing omgekomen.

De Koningin Wilhelmina bleef nog een tijd drijven, zodat ook nog post van de 151 zakken mail kon worden geborgen. Om 10.35 uur in de ochtend van 31 juli 1916 brak het schip in tweeën en zonk. De boten begaven zich naar het lichtschip ‘NOORD-HINDER’ en werden later naar Vlissingen gebracht, waar de volgende dag nog 2 personen aan hun verwondingen overleden.

Beschrijving

Gebouwd: Fairfield Shipbuilding & Engineering Co. Ltd., Glasgow,

Aantal opvarenden101
Lengte97,5 m (319,9 voet)
Breedte10,9 m (35,8 voet)
Diepgang4,9 m (16,1 voet)
Tonnage1964 ton

Referenties

Ten onder op 25 oktober

Wrakken van Flevoland

Burgzand Noord

13 Provinciën

Dutch Presence in Cuba