History
De Kediri was op reis van Batavia via Kaapstad naar Marseille en Rotterdam.
De lading bestond uit Copra, Rijst, Spiritus, Tin, Rubber, en diverse stukgoederen.
De Kediri bevond zich op 30 november 1916 om 7.00 uur bij het eiland Gran Canaria. Ze werd aangehouden door de Duitse onderzeeboot ‘U 52. Een deel van de lading werd wegens de bestemming Marseille als Contrabande beschouwd. De Kediri zou derhalve tot zinken worden gebracht.
De 43 opvarenden het schip met de sloepen, die door de ‘U.52’ naar Maspalomas werden gesleept en veilig aan land kwamen.
De Duitsers hadden springlading aan boord van de ‘Kediri’ geplaatst, maar het schip zonk niet. De volgende dag werd ze door een tweede Duitse onderzeeboot, de ‘U 47’, met een torpedo tot zinken gebracht.
Description
Gebouwd: Blohm & Voss K.G.a.A., Hamburg,
Master | Klaas T. Smith |
---|---|
People on board | 43 |
Length | 346.5 feet (105.6 m) |
Width | 44.6 feet (13.6 m) |
Draft | 28.5 feet (8.7 m) |
Tonnage | 3781 ton |