History
De Culemburg is gebouwd in 1670. De nieuwe fluit vertrok vanuit Texel voor haar eerste reis naar Azië op 22 april 1671. Ze kwam in Batavia aan 25 oktober van hetzelfde jaar. De Culemborg vertrok op 17 juni 1672 van Batavia met bestemming Japan. De lading bestond o.a. uit zijde en hertenvellen.
Stranding Taiwan
Ter hoogte van de noordwestkust van Formosa (Taiwan) raakte ze samen met de fluiten Pijnacker en Stermeer in een zware storm.*
De Culemborg strandde op de kust van Formosa. Het schip zat muurvast. De gehele bemanning kwam heelhuids en in het bezit van twee tenten aan land. Ook de boot en sloep waren gered.
NL-HaNA_4.VEL_271
De boot werd opgeboeid (verhoogd) om beter bestand te zijn tegen de hoge golven op zee. De volgende dag vertrokken 21 man o.l.v. schipper Coerte verdeeld over de boot (21) en de sloep (8) naar het vaste land van China om hulp te halen in Hoksieu (Fuzhou). De 34 overige bemanningsleden bleven bij het gestrande schip.
Locatie
De locatie van het wrak-"op de cust van formosa omtrent de zantduijnen gestrant" staat vermeld op een kaart in het Nationaal archief NL-HaNA_4VEL_271
Omzwervingen
De boot en sloep vertrokken op 4 augustus en kwamen meteen in zwaar weer. De schuit sloeg om en de 8 opvarenden verdronken. De boot werd naar het noorden geblazen en kwam de volgende avond bij het eiland Lancquin (Olifanteiland). Vandaar voeren ze naar de Camper baai vlakbij Hoksieu. Daar kwamen ze 9 jonken tegen die hen vriendelijk bejegenden. Het bleken jonken van de rebel Coxinga te zijn die delen van de baai had bezet. De 21 Hollanders voeren daarop terug naar Lancquin en van daaruit naar Japan waar ze op 27 augustus aankwamen. Over het lot van de 34 achtergebleven mannen is niets bekend.
------------------------------------------
* De fluiten Pijnacker en Stermeer bleven ternauwernood gespaard.
Description
Skipper | Coerte, Jan |
---|---|
People on board | 69 |
Length | 129.9 feet (39.6 m) |
Width | 28.5 feet (8.7 m) |