History
Op reis in ballast van Rotterdam naar New York werd de La Campine op 13 maart 1917 des morgens te 8.45 uur op de Noordzee in positie 56˚00’NB en 04˚57’OL door de Duitse onderzeeboot ‘UC.50’ aangehouden. Men moest het schip verlaten omdat men zogenaamd in het blokkadegebied voer, hetgeen niet waar was. De 32 opvarenden van de La Campine gingen in de boten en de Duitse onderzeeboot begon het schip te beschieten.
De La Campine zonk ten gevolge van dit geschutvuur om 13.45 uur op 13 maart 1917 en ging verloren. De bemanning, die door de Duitschers aan haar lot werd overgelaten, heeft in 2 boten 32 uur op zee rondgezworven. Toen trof een Engelsche duikboot haar aan, die ze later op een Noorsch stoomschip heeft overgezet, welk schip de opvarenden aan het lichtschip "Doggersbank-Zuid" heeft afgegeven. (Leids dagblad 17-3-1917)
schilderij: Jacobsen Antonio
Description
Type: stoomtanker
gebouwd: Palmer's Shipbuilding & Iron Company Ltd., Jarrow on Tyne
Eigenaar: American Petroleum Company (het latere Esso) Rotterdam
Van oorsprong was schip Belgisch. Het werd in 1891 gekocht door de American Petroleum Company.
People on board | 32 |
---|---|
Length | 309.7 feet (94.4 m) |
Width | 39 feet (11.9 m) |
Draft | 26.2 feet (8 m) |
Tonnage | 2595 ton |
References
- Auke Visser.
La Campine.