History
De kiel werd gelegd in 1916. In februari 1919 als Bürgermeister Schröder in de vaart genomen. Het schip werd in 1920 overgenomen door Groot Brittannië i.k.v. oorlogsherstelbetalingen. Ze werd in de vaart genomen als Bourne for D.G. Pinkney & Co, Sunderland.
In 1921 verkocht aan Nederland en onder de naam Bennekom voor de NV Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Mij (KNSM) in de vaart genomen.
De Bennekom vertrok op 25 oktober 1941 in konvooi ‘O.S.10’ met een lading stukgoederen en gouvernementsvoorraden van Liverpool via Freetown en Kaap de Goede Hoop naar Ceylon en India.
Op 31 oktober 1941 werd zij op de Atlantische Oceaan, 560 mijl ten westen Ierland getorpedeerd door de Duitse onderzeeboot ‘U 96’.
De ‘Bennekom’ werd kort na 19.30 uur op 31 oktober 1941 in de midscheeps in een dieptank met 700 ton stookolie getroffen. Een explosie volgde en brand brak uit.
Rond 23.30 brak de Bennekom zo goed als doormidden en begon te zinken. Toen verlieten de laatste 18 man aan boord het schip met een vlot. Niet iedereen vond plek op de vlotten. Kapitein Mager hield zich drijvende via lijnen vast gemaakt aan het vlot. Van de opvarenden verloren 9 personen (6 bemanningsleden en 3 Britse boordschutters) het leven bij de ramp.
Lijst van opvarenden (bron: uboat.net)
Description
Gebouwd: Flensburger Schiffbau-Gesellschaft m.b.H. & Co K.G., Flensburg (D)
Master | Mager, L. |
---|---|
People on board | 56 |
Length | 465.9 feet (142 m) |
Width | 58.1 feet (17.7 m) |
Tonnage | 5998 ton |
References
- marhisdata id 894.
- Blom E. & Vos W.K. (1987).
Nederlandse zeemansgraven Deel I, 89.
Nijmegen, Stichting HerdenkingJunyo Maru.