History
De Atlas is na het begin van de oorlog naar Groot Brittannie gevlucht Ingeschreven bij de Netherlands' Shipping & Trading Committee, Londen, Engeland (16-5-1940).
Op de 9de oktober 1942 vertrok de Atlas in ballast uit Haley in St. Ives Bay met bestemming Newport bij Bristol. Volgens de verklaring van de stuurman voeren zij uit in een groep van vier coasters zonder Marine escorte. De ander drie coasters voeren onder Engelse vlag. De Engelsen voeren iets sneller en raakten uit het zicht.
Er ging een zuidwester storm windkracht 9 á 10, verstopte lucht met regen. De lichten aan de wal waren gedoofd vanwege de oorlog.
De Atlas is gestrand op de rotsen (The Shutter) bij de Z.W. hoek van Lundy Island onder de vuurtoren. De huid aan beide zijden weggerukt en bovendek weggeslagen. Het schip is in twintig minuten gekapseisd en gezonken.
Acht bemanningsleden kwamen hierbij om het leven, alleen de stuurman (Harm Jan de Graaf) die overboord was gesprongen werd gered.
De bemanning bestond uit: Kapitein Hendrik Jager, 1ste Machinist: Evert Reijer Caspers, 2de Machinist Fokke Gerhard Smit, Stuurman (met dispensatie) Harm Jan de Graaf, Matroos Josephus Cornelis Antonius Johannes van Blerck, Matroos Sidney Chubb (Brits onderdaan), Kok Nicholas Mitchell (Brits onderdaan), Verder nog twee Britse Marine mensen, de zogenaamde “gunners”.
Description
Eigenaar: Jan Beck, Groningen
Master | Hendrik Jager |
---|---|
People on board | 9 |
Length | 130.2 feet (39.7 m) |
Width | 24 feet (7.3 m) |
Tonnage | 335 ton |